Digivaardig in welzijn #2: studenten zetten de zorg online in beweging

Masterstudenten Bedrijfscommunicatie van de Radboud Universiteit Nijmegen deden in 2010 op verzoek van Vilans onderzoek naar familieparticipatie op websites van verzorgings- en verpleeghuizen. De uitkomst was niet best: bij niet meer dan één of twee procent staat de term ‘familie’ in de hoofdnavigatie. En dat terwijl familie meestal als eerste een website van een zorgorganisatie bezoekt. Zij willen snel en eenvoudig hun weg vinden. Daarom raadden de studenten aan: ‘Wil je serieus met familieparticipatie aan de slag, benoem dan de familie als (online) doelgroep en zet de familie in het hoofdmenu'.

Zorg in Beweging 3.0

Beweging 3.0, locatie De Lichtenberg deed destijds mee in dit onderzoek en nam de aanbeveling ter harte om familieleden te bereiken en te betrekken via de website. Ze kwamen tegemoet aan de wens van geïnterviewde familieleden: een online overzicht van (sociale) activiteiten via het Familiekanaal. Het familiekanaal is een laagdrempelige online manier om familie en kennissen van woonzorgcentra en verpleeghuis bewoners op de hoogte te houden van de activiteiten binnen de locatie. Deze vorm van communicatie nodigt naasten uit om aan activiteiten deel te nemen. Door een formulier aan een activiteit of actie te hangen kun je als locatie interactie bewerkstelligen. Het is voor de familie laagdrempeliger om aan te sluiten bij een bestaande activiteit in het verpleeghuis dan om een uur ‘ongemakkelijk bij oma op de bank te zitten’. Bovendien voelt familie dat ze ertoe doen als ze direct een rol krijgen in de activiteit. Rondbrengen van koffie, een rolstoel duwen en het begeleiden van een spel geeft voldoening.

Studenten aan de slag in 2013

Vilans heeft een goede relatie opgebouwd met de Radboud Universiteit en voert jaarlijks samen met de masterstudenten – slimme, enthousiaste jongeren – praktijkgericht onderzoek uit. Zij worden vanuit de Universiteit begeleid door Dirk de Natris, een gedreven en deskundige docent. Ook dit najaar gaan studenten weer aan de slag. Dit keer met social media in de zorg: bereiken en betrekken van familieleden. Want uit de Social Media Monitor Zorg VVT 2013 blijkt dat de verschillende sociale mediakanalen nog vooral als ‘zendkanaal’ worden gebruikt. En dat het bij een groot gedeelte van de VVT-instellingen nog aan de interactie met de doelgroepen, waaronder familieleden, ontbreekt. Twee derde van de Nederlanders die internet gebruikt, heeft een profiel op een sociale netwerksite. Daaronder bevinden zich veel familieleden en mantelzorgers van cliënten van zorgorganisaties. Dus kansen genoeg voor zorgorganisaties om de dialoog met de familie aan te gaan! Waar het begin der beweging ligt, weet men bij grote gebeurtenissen helemaal niet. Maar de studenten gaan in ieder geval hemel en aarde bewegen!

Dit blog van Yvonne de Jong, programmamedewerker kwaliteit en innovatie ouderenzorg bij Vilans, is afkomstig van de website van Vilans. Tijdens De Week van de Sociale Technologie - Digivaardig in Welzijn 2013 verzorgde zij een webinar over ‘Jouw online identiteit: welzijnswerker of hockeymeisje?’ En hield een sessie over digitalisering van de marketing in welzijnsorganisaties, speciaal bedoeld voor managers en bestuurders. Lees meer over Sociale Technologie.