Gemeente Tubbergen/Twente

Verschillende gemeenten in Twente werken nauw samen in het verband de Twentse Koers. Hierbij zetten zij zich middels een pilot gezamenlijk in om te experimenteren met de Regionale Doorzettingsmacht (RDM) en de toegevoegde waarde van de cliëntondersteuning hierbinnen.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

Deze pilot maakt onderdeel uit van de Twentse Koers. Twentse Koers is een strategische samenwerking tussen de veertien Twentse gemeenten, zorgverzekeraar en zorgkantoor Menzis, GGD Twente, provincie Overijssel en vele andere partners zoals zorgaanbieders, welzijnsstichtingen, huisartsen en schuldhulpverleningsorganisaties. Twentse Koers bevorderen de samenwerking op het snijvlak van gezondheid, zorg, welzijn en wonen. Door initiatieven, krachten en inzet slim te verbinden in de regio, versterken zij slagvaardigheid in het realiseren van de juiste zorg op de juiste plek voor de inwoners van Twente. Totaal wordt er samen intensief gewerkt aan 22 projecten. Voor meer informatie zie onze website www.twentsekoers.nl.  

Ambities

In Twente is reeds een goede samenwerking tussen vele partijen die betrokken zijn bij de zorg voor psychisch kwetsbaren en daarnaast zijn gemeenten en Menzis intensief aan de slag met het thema cliëntondersteuning. Om deze reden is Twente, vanuit het samenwerkingsverband Twentse Koers, door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gevraagd of zij een pilot willen draaien om te experimenteren met de Regionale Doorzettingsmacht in combinatie met cliëntondersteuning en te onderzoeken wat hierbij wel of niet werkt. RDM heeft tot doel te voorkomen dat inwoners tussen wal en schip vallen die GGZ zorg nodig hebben maar voor wie via de reguliere kanalen (onder andere via verwijzing en zorgbemiddeling) geen passende/geschikte behandelplek gevonden kan worden. Daarnaast zal deze pilot niet beperkt worden tot alleen GGZ problematiek, maar juist ook ruimte is van het aanpakken van complexe domein overstijgende problematiek (waaronder GGZ problematiek) en inwoners die hierdoor "tussen wal en schip vallen". Alle betrokken Twentse partners geven aan dat zeker binnen deze complexe doelgroep vragen spelen en behoefte is aan samenwerking en ondersteuning passend bij het RDM proces. Hiervoor is samen met de betrokken partners een plan van aanpak opgesteld.

Alle betrokken Twentse partners denken dat cliëntondersteuning voor inwoners met complexe casuïstiek passend bij RDM een (grote) toegevoegde waarde kan zijn. Een cliëntondersteuner kan onafhankelijk en kosteloos meedenken met de inwoner en de betrokken partijen integraal adviseren welke ondersteuning de desbetreffende inwoner nodig heeft.

Acties

Dit project is uitgevoerd van mei 2022 tot november 2023. De volgende punten maken onderdelen uit van het project:

  • Er is een onafhankelijke projectleider/pilotregisseur ingesteld
  • Belangrijk uitgangspunt van de pilot is dat deze zo veel mogelijk aansluit bij bestaande netwerken, werkwijzen en inzet. Reeds was er een goede ketensamenwerking tussen o.a. zorgaanbieders, politie, huisartsen, gemeenten en zorgverzekeraar, en goede expertise rondom psychisch kwetsbare personen. Er wordt in de pilot dan ook niet per se nieuwe/andere inzet verwacht, maar dat dit beter en efficiënter kan worden georganiseerd. Hiervoor zal de projectleider een brede en integrale nulmeting coördineren.
  • Alle gemeenten in Twente, evenals Menzis• Zorgkantoor, bieden cliëntondersteuning aan. Voor deze pilot kunnen wij gebruik maken van de kennis en ervaringen die al reeds is opgedaan in het brede project Integrale cliëntondersteuning in Twente de afgelopen 3 jaar. Met deze pilot kunnen wij integrale cliëntondersteuning in Twente nog veder doorontwikkelen en versterken. Mogelijk dat de kennis en kunde van cliëntondersteuners om deze complexe en specifieke doelgroep optimaal te kunnen helpen verder moet worden vergroot.
  • Vergroten en borgen van de deskundigheid bij professionals door het aanbieden van scholing.
  • Het uittekenen van het proces middels klantreizen.
  • Toetsen in de praktijk.
  • Monitoring en verslaglegging, eventueel in afstemming met het onafhankelijke adviesbureau dat landelijk de inzet van cliëntondersteuning in de pilotregio’s in 2022 gaat monitoren.

Naast de complexe vraagstukken bij de doelgroep/inwoners spelen er ook mogelijk andere oorzaken van dit soort problematiek, zoals wachtlijsten in de GGZ en het gebrek aan kennis over zorgalternatieven bij huisartsen. Het is van belang dat in de pilot aandahct is voor deze problematiek.

Leestip: Onafhankelijke cliëntondersteuning op zijn Twents: een regionale aanpak loont