Blog: Moed

30 oktober 2018

Kun je als hulpverlener vragen stellen aan transgender personen? Ik dacht altijd van wel. Tot ik als adviseur van Movisie onlangs een e-learning maakte, samen met een groep transgender personen. Zij vertelden me dat het moeilijk is om vragen van hun hulpverleners te beantwoorden als je zelf op zoek bent naar hulp. En trouwens, hulpverleners hebben daarvoor andere kanalen.

De gesprekken die ik voerde, leverden soms heftige ervaringen op, soms ook regelrechte eyeopeners. Ik hoorde bijvoorbeeld dat een moeder, uitsluitend omdat ze in transitie is, beoordeeld werd op haar ouderschap, waardoor ze het risico loopt dat ze haar kinderen niet toegewezen krijgt. En: hoe pijnlijk moet het zijn als een heel team komt kijken als een transgender persoon een hulpvraag heeft? Ik hoor tegelijk van transgender personen dat zij bang zijn om in aanraking te komen met welzijns- en zorgverleners. Daarom stellen ze het contact zo lang mogelijk uit.

Hoe kun je een goede hulpverlener zijn?

De nieuwe e-learning gaat over respectvol omgaan met transgender personen. Hoe kun je als zorg- of hulpverlener voor hen een goede dienstverlener zijn? Belangrijk, want de kans dat je in je werk een transgender persoon tegenkomt, is best groot. Zo’n 660.000 mensen in Nederland voelen zich niet thuis in het geslacht van hun geboorte.

Ongemakkelijk

Daarom is de e-learning niet alleen met transgender personen ontwikkeld, maar ook met beroepskrachten. Zorg- en welzijnsprofessionals gaven aan dat zij vaak niet weten hoe te handelen als zij hulpvragen krijgen van transgender personen. Het contact verloopt ongemakkelijk. Dit leidt soms tot pijnlijke of vervelende situaties. Terwijl niemand dat wil, daar ben ik van overtuigd.

Steeds weer moed nodig

Moed: dat is het onderliggende thema van de e-learning. Transgender personen hebben veel moed als ze aan de slag gaan om te worden wie ze echt zijn. Zij hebben te maken met afwijzing, agressie, ontslag en uitsluiting. Zij kunnen daardoor last krijgen van eenzaamheid, depressie, armoede. Er is opnieuw moed nodig om aan te kloppen bij zorg- en hulpverleners. Maar dat geldt ook voor de hulpverleners. Hoe maak je contact? Welke vragen stel je wel en niet? Je wil immers zo goed mogelijk je werk uitvoeren. Ook daar is moed voor nodig. En kennis. Daarom ben ik blij met deze e-learning.

De gratis online training voor zorg- en hulpverleners vind je op de Movisie Academie.

Ga naar de online training

Els Meijsen is LHBTI-adviseur bij Movisie.

Deze blog verscheen eerder op Zorg+Welzijn.