Brabantse gemeenten bundelen hun krachten voor een veiliger carnaval

Nie graoie mar zwaoie! Die slogan was tijdens carnaval dit jaar te zien op posters en emblemen in de Brabantse steden Breda, Tilburg, Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch. Deze gemeenten sloegen de handen ineen om met deze campagne samen te werken aan een carnaval met minder seksueel grensoverschrijdend gedrag. Movisie ging in gesprek met de gemeenten en uitvoerder Bo Diversity.

De gemeenten merkten dat ze best veel gemeen hebben als het gaat om de aanpak van straatintimidatie en in dit geval is carnaval ook een gemene deler. ‘Vanuit de achterliggende gedachte dat het interessant kan zijn om met een kleiner groepje Brabantse gemeenten te kijken waar we elkaar kunnen versterken en van elkaar kunnen leren, ontstond deze samenwerking. Ook leefde bij iedere gemeente de vraag ‘Hoe voer je campagne?’ Want iedere gemeente doet dit een beetje op een eigen manier. Dus dachten we, laten we daar eens op gaan samenwerken!’, aldus Jenny Janssens (Gemeente Tilburg). Thomas Weijmer (gemeente Breda) vult aan: ‘Als gemeenten waren we allemaal zelf het wiel aan het uitvinden, zeker op dit thema. We doen allemaal goede dingen op het onderwerp, maar dat kan efficiënter.’

De organisatie Bo Diversity was betrokken bij de campagne als uitvoerende partij en werkt via allerlei projecten aan een inclusievere samenleving. De organisatie werkte al met meerdere gemeenten samen op het gebied van straatintimidatie. Eline Kouwenberg, zakelijk directeur bij Bo Diversity, vertelt: ‘We zagen dat gemeenten vaak beperkte budgetten hebben. Toen dachten we: als we steden bij elkaar brengen, kunnen we de kosten delen en de impact hopelijk vermenigvuldigen. Toen heb ik dat voorgelegd en opperde Jenny Janssens (gemeente Tilburg): laten we deze samenwerking rondom carnaval doen.’

De slogan

De slogan is bedacht door Bo Diversity. Kouwenberg vertelt: ‘We hebben gekeken naar onderzoek van Movisie en Rutgers over wat werkt bij campagnes en preventie van straatintimidatie. Daarnaast wilden we iets met humor en met plezier, omdat dat heel erg in de waarde van carnaval zit. Een heel serieuze ondertoon zou bij hossende carnavalsvierders niet goed werken. En we wilden handelsperspectief in de campagne verwerken. Dat waren voor ons de belangrijkste componenten. Zo kwamen we uit bij ‘Nie graoie mar zwaoie’ (niet graaien maar zwaaien).’ 

Verder lezen?

Dit artikel verscheen op de website van het programma Veilige Steden.

Lees het volledige artikel 

Beeld: campagnemateriaal, embleem op kleding in Tilburg