Campagne LHBTQI+ gelanceerd voor meer zichtbaarheid

Op zaterdag 25 juli lanceerde Mediaplanet de campagne LHBTQI+. Met deze campagne willen ze meer zichtbaarheid creëren voor de LHBTQI+-gemeenschap in Nederland. Alle artikelen zijn te vinden op Metronieuws en de website Planet cause. Movisie heeft bijgedragen aan de campagne met een artikel over Regenboogsteden.

Wereldwijd zien we hoe kwetsbaar de LHBTQI+-gemeenschap is. Door de coronacrisis is discriminatie in sommige landen alleen maar toegenomen. Maar ook in Nederland moeten we waakzaam zijn voor homo-, lesbo-, bi-, trans- en interseksefobie.

Omdat er in ons land nog veel ruimte voor verbetering is, lanceert Mediaplanet in samenwerking met Metronieuws, Corporate Queer, Jong en Out, Transvisie, Transgender Netwerk Nederland, Respect2Love, Zij aan Zij, Reckit Benckiser en IVF Clinica de campagne LHBTQI+. Ook Movisie is partner van deze campagne.

Je kunt de artikelen van de campagne online lezen op Planetcause.nl. Lees ook het artikel van Movisie over Regenboogsteden. Hierin geven we onder andere tips over wat je kunt organiseren in je eigen gemeente.

Aandacht voor LHBTQI+ in de week van Pride Amsterdam

Samen met de partners vraagt de campagne om landelijke aandacht voor het thema LHBTQI+ in de week van de Pride Amsterdam. Zo geeft Remco Boxelaar, oprichter van Corporate Queer, vijf tips om de inclusie van LHBTQI+’ers te bevorderen op de werkvloer. Sipke Jan Bousema vertelt waarom het belangrijk is dat de regenboogcommunity meer zichtbaarheid krijgt in Nederland. ‘Iedereen heeft het grondrecht om te zijn wie hij of zij werkelijk is, om te houden van wie hij of zij wil en om zich overal veilig en vrij te voelen,’ aldus Bousema.

Zeger, een vijftienjarige transjongen uit Zierikzee, geeft vijf tips tegen minderheidsstress. ‘De maatschappij en dus de norm wordt door ons allemaal bepaald. Luister naar verhalen van anderen en leer hiervan,’ aldus Zeger. Ook het thema rond kinderwens komt aan bod. Joyce Everink en Scarlet Hemkes vertellen in een interview hoe het is om als lesbisch koppel een kind te krijgen. In samenwerking met Zij aan Zij is ook het ervaringsverhaal van Talita met co-ouderschap gepubliceerd.

Tot slot belicht Transvisie de medische, sociale en juridische aspecten van de transitie bij transgender personen.

Einde aan LHBTQI+-discriminatie

Aandacht voor deze thema’s is vandaag belangrijker dan ooit. Door landelijke zichtbaarheid te creëren willen we een einde maken aan discriminatie tegen mensen uit de LHBTQI+-gemeenschap. Meer weten? Lees alle artikelen uit de campagne.

Bron: Mediaplanet