‘Casusoverleg in wijkteams kan efficiënter’

artikel - 18 september 2015

Wijkteams besteden veel tijd aan het bespreken van cases. ‘Best wel zinnig, maar niet altijd doeltreffend’, weet Anneke van der Ven. ‘Dat kun je veel efficiënter aanpakken.’ Zij ontwikkelde samen met Carmen Rave een e-learningmodule (online cursus) over casusbespreking in het wijkteam. 'Wijkteamleden hebben vaak veel ervaring en willen die graag met elkaar delen. Maar het gevolg is dat de wijkteams zich gehaast voelen: de overleggen duren veel te lang en na die tijd blijft er een onbevredigend gevoel over: we zijn niet opgeschoten.'

Dat kan veel efficiënter, vindt Van der Ven. 'Eigenlijk zou je een casus in 20 minuten heel goed kunnen bespreken. Dan kun je per overleg vier of meer cliëntsituaties behandelen. Om te beginnen vraagt dat om een goede voorbereiding: Maak voor het team een korte beschrijving van een casus en bedenk al van te voren wat jouw vraag aan het team is.'

Online leren voor wijkteams
Volg de e-learningmodule Casusbespreking wijkteams in 4 stappen in de Movisie Academie. Na eenmalige registratie, is de module gratis te volgen. De module duurt 60 minuten. Leer op een gestructureerde manier en binnen 20 minuten met je team een casusbespreking te houden. 

Sparren

Soms is het helemaal niet nodig om je vraag in te brengen in het overleg, meent Van der Ven. 'Over sommige problemen of punten waarop je vastloopt, kun je ook buiten de besprekingen sparren met een collega.' Als dat niet voldoende oplevert of wanneer een casus leerzaam is voor alle teamleden bespreek je die vervolgens in het teamoverleg. Wanneer je wel een casus inbrengt dan is het belangrijk dat het team een vaste structuur gebruikt voor de bespreking daarvan.

Stappen

Een gestructureerde casusbespreking volgt een aantal stappen. Die gaan als volgt: Je legt kort je casus en je probleem uit en maakt goed duidelijk waar je vastloopt of wat je vraag is. Vervolgens mogen je collega's in het wijkteam verhelderende vragen stellen.  Dat moet opnieuw structureel gebeuren, dus geen discussie, benadrukt Van der Ven. 'Het gaat erom dat je eerst luistert naar welke vragen je collega's hebben. Dan kun je die goed beantwoorden.'

Alternatief

Dan wordt er gevraagd wat de wijkteamleden zouden adviseren. Op het moment dat er twee goede alternatieven worden geopperd, dan kan diegene die de casus heeft ingebracht weer verder. 'De ervaring leert dat teamleden vaak nog dieper op de stof in willen gaan. Dat doe je niet met het totale team maar met enkele teamleden buiten het overleg, nadat je geconcludeerd hebt wat de beste aanpak is.'

Voorwaarden

Een goede voorbereiding, een goede methode die door alle teamleden wordt gedeeld en een goede gespreksleider zijn de voorwaarden voor een effectiever wijkteamoverleg, zo somt Van der Ven op. Maar dat is niet zomaar gedaan, zo'n manier van werken moet het team zich eigen maken.

Draagvlak

Met de e-learning module die Van der Ven heeft ontwikkeld, kunnen medewerkers van wijkteams oefenen met casusbesprekingen. 'Je kan de module individueel doen om te kijken of het iets voor jouw wijkteam zou kunnen zijn', zegt Van der Ven. 'Wanneer ieder wijkteamlid zelf de module maakt, kun je zo een goed draagvlak krijgen om samen je werkoverleg efficiënter te maken.' 

Dit artikel verscheen eerder op de website van Zorg en Welzijn

Reacties

..........en alweer een zgn 'nieuwe' uitvinding van een reeds bestaand wiel; de 7 stappenmethode wordt al heel lang in de maatschappelijke zorg en dienstverlening als casus behandeling in teams gebruikt! Dus mw. Van der Ven heeft hiermee beslist geen unicum ontwikkeld, wat een bortsklopperij en geldverspilling.

Beste Lucia,

Dank je wel voor je reactie. Wat nieuw is aan dit geheel is dat we het leren over casuïstiekbesprekingen aanbieden via e-learning. Op basis van bestaande methoden, zoals Actieleren en het PSPT model, hebben we een online module ontwikkeld. Deze is bedoeld om professionals in wijkteams inzicht en handvatten te geven voor efficiënte casuïstiekbespreking. E-learning geeft naast bijvoorbeeld training en coaching op de werkvloer een goede mogelijkheid om professionele kennis en kunde te ontwikkelen. Met deze module willen we juist aansluiten op wat in de praktijk al gebruikt wordt.

Reageer op dit artikel

3 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.