Checklist: hoe bereik je ouderen?

Activiteiten met ouderen opzetten in 7 stappen

Waar kan je aan denken tijdens het voorbereiden van een activiteit, tijdens het benaderen van de doelgroep en tijdens de activiteit? En wat is er belangrijk na afloop van de activiteit? Voor deze fasen hebben we stappen en checklists geformuleerd die de professional inspireren in zijn werk. Deze poster biedt inspiratie en geeft houvast in de ontwikkeling van succesvolle interventies. Deze checklist is een praktisch hulpmiddel bij het ontwikkelen en organiseren van interventies en activiteiten voor ouderen. Om de doelgroep te bereiken laat de poster processtappen zien voor het organiseren van een activiteit door en voor de oudere doelgroep. 

Veel professionals houden zich bezig met activiteiten gericht op ouderen om eenzame of kwetsbare ouderen in beweging en in contact te brengen. Deze professionals ervaren dat vaak ‘the usual suspects’ komen opdagen bij cursussen, activiteiten of interventies. Hoe bereik je de juiste ouderen met jouw aanbod als professional? Movisie legt stappen en acties die een professional kan ondernemen vast in een poster als hulpmiddel in dit proces.


Poster

 

Aanbod-gedreven denken

Een mooie eigenschap van professionals, die activiteiten opzetten voor de oudere doelgroep, is dat men voortvarend werkt vanuit ervaring en intuïtie. Wat opvalt in gesprekken met deze professionals is het aanbod-gedreven denken. Men vraagt bijvoorbeeld aan de ouderen die bekend zijn wat zij als aanbod wensen. Vervolgens ontwikkelen professionals, mogelijk in samenspraak met een aantal ouderen, een activiteit die aansluit op deze wens. Er is daarbij weinig tijd om te verkennen wat ten grondslag ligt aan deze wens. Is de oplossing, die samen is bedacht, wel echt een oplossing? Na het uitdenken en organiseren van een activiteit, ontstaat de vraag: hoe krijgen we meer ouderen geïnteresseerd in deze activiteit? Vertrekken vanuit de activiteit maakt het verleidelijk om op dezelfde manier te communiceren over deze activiteit. Maar hoe kan het anders?

Verder bestaat er een gevoel dat doelstellingen formuleren en resultaten monitoren de vrije manier van werken verstoort. Het nadeel van intuïtief werken is dat het succes van een cursus of activiteit moeilijk valt te vieren. Wanneer weet je wanneer je voldoende eenzame ouderen bereikt in combinatie met de kennis dat er is altijd een groep is die je mist? Hoe maak je jouw resultaten meer zichtbaar?

Hoe gebruik je de poster en de checklists?

De fasen en checklists uit deze poster geeft richting aan bovenstaande vragen. De poster biedt inspiratie. Download en print de poster. Hang de poster op een plek waar je vaak bent, samen met collega’s. Ga je actief aan de slag met het ontwikkelen van een activiteit? Pak de poster erbij en neem door wat jullie doen in de voorbereiding. Heb je voldoende kennis? Ben je als team compleet? Loop de fasen en de checklists door en verdeel taken. Ga je actief aan de slag, en zoek je ruimte om jullie processtappen te noteren en af te vinken? Dan zijn de checklists uit de poster ook samengevat in een pdf. Aan de hand daarvan kunnen jullie bespreken wie welke acties op zich zal nemen en hoe deze uitgevoerd gaan worden. Bepaal gezamenlijk op welke manier jullie de checklists invullen, het proces doorlopen en na afloop voldaan terugkijken op het bereiken van jouw doelgroep en doelstellingen. 

Download de interactieve poster

Download de poster

Download de checklist

Contact

Movisie is benieuwd naar ervaringen met betrekking tot dit materiaal. Heb je feedback of opmerkingen? Dan horen we het graag. Stuur een mail naar e.hofman@movisie.nl en we nemen contact met je op om jouw ervaring te horen.