Cliënt écht centraal? Gebruik social media!

artikel - 8 april 2015

Integreer social media in de ondersteuning in het sociaal domein. Dat was de belangrijkste boodschap aan welzijnsland tijdens de lancering van het boek Social Media in Zorg en Welzijn in maart. Dit boek biedt op een toegankelijke wijze tips, handvatten en checklists om welzijn aan social media te krijgen. Movisie was erbij en zet de meest opzienbarende inzichten op een rij.

Waarom zou het sociaal domein social media überhaupt moeten inzetten? Bijvoorbeeld voor het creëren van een veilige plek voor lotgenoten. Het voorbeeld van auteur Juliette van der Wurff slaat in als een bom. Ze vertelt het verhaal van Desiréé Hairwassers, gezondheidswetenschapper, oprichter van borstkankervragen.nl en lid van een Facebookgroep voor vrouwen met borstkanker. Eén van de groepsleden, een jonge vrouw met vermoedelijke uitzaaiingen, belandt in het ziekenhuis. De zorg verloopt echter traag. De groep vraagt via social media aandacht voor de vrouw. Die druk versnelt het zorgproces. De uitslag van de foto’s zijn echter niet goed. Al snel kleurt het online, groene bolletje op Facebook voor altijd rood: de jonge vrouw is overleden. Voordat de vrouw overlijdt, geeft ze aan veel medeleven van de vrouwen op Facebook te ervaren. Lotgenotencontact via social media kan voor veel mensen een enorme steun betekenen en van grote waarde zijn.

Welzijnsorganisaties: zelfregie

Een ander voorbeeld is het vergroten van zelfregie door het gebruik van social media. Het vergroten van de regie van de cliënt is één van de paradepaardjes in het transformeren van welzijn. Maar waarom communiceren welzijnsorganisaties alleen via een website waarop een telefoonnummer, postadres en  algemeen e-mailadres staat? Dat voldoet in 2015 niet meer aan de wensen van cliënten, beargumenteert mediapsycholoog Mischa Coster. Cliënten willen via Facebook, Twitter en WhatsApp snel en makkelijk contact leggen. Social media is voor veel cliënten onderdeel van hun leefwereld. Als de cliënt daadwerkelijk centraal staat, waarom sluiten organisaties dan niet aan op de leefwereld van deze cliënt? Positieve uitzonderingen zijn er en staan ook beschreven in het boek. De  Lumensgroep stimuleert medewerkers een eigen Facebookprofiel aan te maken. Zo kunnen zij direct en laagdrempelig contact maken met hun doelgroep, vertelt jongerenwerker Kim Baesjou.

Sociaal werkers: positioneren en profileren

Ook sociaal werkers hebben een wereld te winnen in social media. Er zijn wijkteams die gebruik maken van een gemeenschappelijke WhatsApp-groep, Facebook-groep of andere vorm van social media. Handig voor wijkteamleden die onregelmatige diensten en volle agenda’s hebben. Maar het biedt ook kansen om efficiënt samen te werken of om snel te handelen bij acute situaties achter de voordeur. Daarnaast positioneren bloggende en tweetende professionals zich in het publieke debat. Dit draagt positief bij aan de externe profilering en eigenaarschap van sociaal werkers, beargumenteert onderzoeker Marcel Spierts in de Toekomstagenda voor sociale professionals.

Keerzijden en uitdagingen

Uiteraard zijn er niet alleen lofzangen voor social media. Er zijn keerzijden. Het spanningsveld tussen privé en werk bijvoorbeeld. Een privémening uitdragen op social media kan al snel worden geïnterpreteerd als standpunt van de organisatie, zo vertelt Gjerryt Leuverink van ’s Heerenloo zorggroep. En wat als iemand tweet over de rotdag op het werk? Zegt dat iets over diegene zelf of over de organisatie? En welke conclusies verbinden de lezers daaraan? Dit pleit ervoor dat welzijnsorganisaties richtlijnen opstellen om negatieve berichtgeving in social media te voorkomen. Daarnaast is het advies van Ralph van Disseldorp, directeur Marketing en Communicatie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, simpel en ontnuchterend: maak gebruik van je gezonde verstand bij het posten van berichten en foto’s op social media.

Tot slot

Alle bijdragers aan het boek Social Media in Zorg en Welzijn zijn het erover eens: maak social media onderdeel van het werk voor professionals in zorg en welzijn. Want social media, dat zorgt beter!

Aukelien Scheffelaar is projectassistent bij het team Vakmanschap van Movisie. Lees ook de boekrecensie 'Social media in zorg en welzijn, zorgt dat beter?'.

Reacties

Reageer op dit artikel

2 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.