Corona in begrijpelijke taal

24 maart 2020

Elke dag krijgen we veel informatie over het Corona-virus. Van richtlijnen en maatregelen van de overheid tot het laatste nieuws over het aantal besmettingen in binnen- en buitenland. Niet voor iedereen is deze informatie even makkelijk te begrijpen. Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. Met deze hulpmiddelen kun je ook voor hen corona-informatie begrijpelijk maken. Ook handig als je zorgt voor iemand die laaggeletterd is.

Op maandagavond 23 maart heeft het kabinet aanvullende maatregelen aangekondigd. Nog niet al het materiaal zal hierop zijn aangepast. Let dus goed op als je materiaal over de maatregelen gebruikt of het al actueel is. Of licht toe dat er maatregelen zijn bijgekomen.

Korte uitleg met tekeningen

Expertisecentrum Pharos geeft op hun website de adviezen en richtlijnen rondom het het coronavirus in duidelijke taal en ondersteund met heldere illustraties. Zowel over wat mensen kunnen doen om verspreiding te voorkomen als wat je kunt doen als je klachten hebt. Naar de site van Pharos.

afbeelding van de website van Pharos

Pictogrammen

Pictogrammen die uitleggen hoe je besmetting kunt voorkomen en hoe je bijvoorbeeld handen moet wassen, zijn te vinden op het Kennisplein Gehandicaptensector.

Posters van de Rijksoverheid

De Rijksoverheid maakte van de uitleg van Pharos ook een poster. Daarnaast vind je op de website van de Rijksoverheid nog heel veel andere posters en materialen met afbeeldingen die behulpzaam kunnen zijn. Naar de site van de Rijksoverheid.

Animaties

Stichting Lezen en Schrijven heeft een animatie gemaakt die de richtlijnen van het RIVM in duidelijke taal vertelt. De animatie is ook te downloaden. Ook Experitsecentrum Koraal maakte een animatie.

Brochure

Wil je een brochure (mee)geven aan een cliënt? Op de site van Blik op hulp kun je er een downloaden. Deze is gemaakt door Expertisecentrum Koraal in samenwerking met Taal voor allemaal. De brochure legt uit wat het Coronavirus is, hoe je verspreiding kunt voorkomen, welke symptomen je kunt krijgen en wat je dan kunt doen. Ook staat er uitleg in over het ontstaan van het virus.

Brochure downloaden

Checklist gesprek

Het is goed om te weten dat mensen die laaggeletterd zijn vaak moeite hebben om een gesprek te voeren met zorgverleners, maar ook bijvoorbeeld om uitleg en adviezen te begrijpen en in de praktijk te brengen. Pharos geeft op hun website een aantal tips voor een gesprek met mensen die laaggeletterd zijn. Denk aan:

  • Maak korte zinnen en gebruik eenvoudige woorden.
  • Maak geen ‘uitstapjes’ in je verhaal, vermijd jargon, abstracties en beeldspraak.
  • Herhaal de belangrijkste punten (en beperk die tot maximaal drie).
  • Gebruik waar mogelijk plaatjes ter ondersteuning van je verhaal.

Ze maakten ook een handige checklist die je kunt gebruiken bij een gesprek. Naar de checklist.

Tips voor schriftelijke communicatie

Ook als je schriftelijk informatie geeft, bijvoorbeeld over maatregelen die je eigen organisatie nu treft, is het belangrijk om aandacht te hebben voor mensen die laaggeletterd zijn. Stichting Lezen en Schrijven geeft advies en tips hoe je teksten zo begrijpelijk mogelijk maakt. Denk aan:

  • Maximaal 10 woorden per zin (liever minder).
  • Maximaal 5 alinea’s met niet meer dan 10 zinnen.
  • Duidelijke tussenkopjes.
  • Een groot lettertype.
  • Belangrijke informatie vetgedrukt.

Alle tips en adviezen vind je op hun website: www.lezenenschrijven.nl/eenvoudigetaal

Meer weten

Kijk voor meer informatie op:

Coronadosssier

Dit artikel is onderdeel van een dossier waarin wij kennis verzamelen over het coronavirus. Heb jij een vraag die Movisie kan beantwoorden? Tips of noemenswaardige initiatieven? Stuur dan een e-mail naar Hans Alderliesten, h.alderliesten@movisie.nl.

Naar het dossier