Coronacrisis: Een klein vinkje met grote gevolgen

‘Wij werken door, ook voor u. Ga naar onze website en meld uw vraag of probleem!’ Veel organisaties delen een soortgelijke boodschap op hun website, op hun – gesloten - deur of laten de oproep op de deurmat van klanten vallen. Maar dat dit zo'n grote impact kan hebben op het leven van vaak toch al kwetsbare mensen, besefte ik toen ik onderstaand verhaal hoorde.

Meneer Janssen heeft een brief ontvangen dat het wijkcentrum gesloten is. Hij vindt deze hele coronacrisis maar lastig. Janssen krijgt een kleine uitkering van de gemeente; hij valt onder de noemer ‘kwetsbare man’. Veel kleine problemen hebben ervoor gezorgd dat hij geen werk heeft en nauwelijks sociale contacten. Vanuit het wijkteam heeft hij contact met één van de sociaal werkers. Hij is meer een prater dan een beller. Immers, bellen kost geld en hij heeft bovendien geen telefoon. Mailen lukt ook niet, hij mist de middelen én technische vaardigheden. 

Geen uitkering

Door een combinatie van oude schulden en een kleine uitkering weet meneer Janssen dat hij goed op zijn geld moet letten. Met de hulp van de sociaal werker heeft hij een structuur opgebouwd die ervoor zorgt dat hij precies uitkomt met al zijn kosten. Totdat hij vorige week geen uitkering ontving. 

Wat nu?

Meneer Janssen raakte in paniek. Hij blokkeerde en wist niet wat hij moest doen. Na wikken en wegen besloot hij naar het wijkcentrum te gaan, ook al durft hij in deze periode eigenlijk niet naar buiten te gaan. Zijn sociaal werker is daar namelijk elke dinsdag aanwezig. Hij treft een dichte deur met een briefje erop. Hij kan niet goed lezen, maar met wat moeite komt hij er toch uit. 

‘Als onderdeel van de maatregelen tegen het Coronavirus zijn de wijkpleinen voorlopig gesloten. We zijn telefonisch bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur via 012-1234567. We houden inwoners op de hoogte via de website van de gemeente en via de website van onze welzijnsorganisatie.’

Anderhalve meter

Hij moet dus iemand bellen! Nu is de paniek nog groter. Meneer Janssen kijkt om zich heen en net op dat moment komt zijn sociaal werker aanlopen. Die herkent hem direct en vertelt gelukkig dat het wijkteam heeft besloten om beperkt open te blijven, met een spreekuur voor noodgevallen. Met een grote tafel ertussen voor de anderhalve meter afstand.  

Een verkeerd vinkje

De sociaal werker hoort meneer Janssen zijn verhaal aan. Hij belt onmiddellijk met de sociale dienst om te achterhalen wat er aan de hand is. De contactpersoon aan de andere kant legt uit dat de gemeente ook thuis werkt en dat hij vanuit huis niet in de uitkeringsadministratie kan inloggen. Dus het zal waarschijnlijk nog wel even duren... De sociaal werker neemt hier geen genoegen mee en na wat druk en aandringen stemt de contactpersoon in om het zo snel mogelijk uit te zoeken. De volgende dag belt de contactpersoon terug: hij heeft ontdekt dat er in het dossier van mijnheer Janssen een vinkje verkeerd stond en dat daarom de uitkering gestopt was. ‘Onze excuses, het geld wordt vandaag nog overgemaakt.’ Voor meneer Janssen is het gelukkig snel geregeld. Maar hoeveel anderen hebben ook met soortgelijke problemen te maken zonder het geluk dat ze toevallig hun sociaal werker tegenkomen?
 

Coronadosssier

Dit artikel is onderdeel van een dossier waarin wij kennis verzamelen over het coronavirus. Heb jij een vraag die Movisie kan beantwoorden? Tips of noemenswaardige initiatieven? Stuur dan een e-mail naar Hans Alderliesten, h.alderliesten@movisie.nl.

Naar het dossier