Digivaardig in Welzijn #1: 10 twittergeboden die iedere welzijnswerker moet kennen

artikel - 28 augustus 2013

Coach en businesstrainer Anneke Krakers sprak tijdens de Week van de Sociale Technologie - Digivaardig in Welzijn 2013 over ‘Jouw online identiteit: welzijnswerker of hockeymeisje?’. Voorafgaand schreef ze dit blog, waarin ze 10 Twittergeboden op een rij zet.

Vind je Twitter misschien nog wat eng of weet je er nog niet alles uit te halen? Neem deze 10 Twittergeboden in je op, zodat ook jij met Twitter voluit kunt meedoen.

Wees sociaal

Twitter is een sociaal netwerk en alles draait om mensen die zich sociaal met elkaar onderhouden. Als iemand jou volgt, volg dan terug als het even kan. Zo voorkom je dat je een Twittersnob wordt die veel volgers heeft, maar niemand terug volgt.

Wees behoedzaam

Net als in het echte leven is er soms ook wat sh*t op Twitter. Dat verspreidt zich via links en dubieuze accounts. Bewaak jouw netwerk goed. Word je gevolgd door dubieuze accounts? Block deze dan. Check eerst iedere tweet met link door zelf op die link te klikken voordat je deze een retweet geeft.

Wees zichtbaar

Laat zien wie je bent door middel van de foto in jouw bio, de zogenaamde ‘ava’. Kom in ieder geval zo snel mogelijk uit jouw ‘ei’. Dat ei staat op de plek waar jouw foto moet komen als je net nieuw bent op Twitter. Kies een foto waarop jouw gezicht goed zichtbaar is. Lees meer tips.

Wees behulpzaam

Mensen netwerken met elkaar om waar nodig elkaar te helpen. Zo ook op Twitter. Zie je een vraag en weet jij het antwoord? Help dan. Een vraag kun je herkennen aan de hashtag #dtv of #durftevragen. En als jij hulp nodig hebt stel je natuurlijk ook gewoon jouw vraag op Twitter!

Wees loyaal

Gedraag je op Twitter zoals jij je ook in het echte leven gedraagt. Val geen mensen af en zeker niet jouw collega’s, manager en organisatie. Realiseer je dat de hele wereld meeleest.

Wees leergierig

Er is zo ontzettend veel kennis te vinden op Twitter dat je jezelf tekort doet als je er geen gebruik van maakt. Welzijnswerkers delen veel van hun kennis over methoden, best practices, social media. Daarnaast is er enorm veel kennis te vinden uit allerlei andere branches. En het beste komt soms echt gewoon van buiten.

Wees aanwezig

Probeer iedere dag even jouw Twitter te checken. Kijk in ieder geval of er berichten zijn speciaal voor jou bestemd in je mentions of in je privéberichten. Heb je wat meer tijd check dan ook je tijdlijn. Het is slim om in een Twitterdashboard zoals Hootsuite verschillende kolommen aan te maken zoals ‘politiek’, ‘vrijwilligers’, ‘collega’s’, etc.

Wees niet bang

Zeker in het begin kun je er lang over doen voordat je een tweet met 140 tekens hebt samengesteld. Je bent misschien bang om het fout te doen. Dat werkt niet echt lekker. Maar ook hier geldt: ‘oefening baart kunst’. Gewoon door veel te tweeten leer je vanzelf wat wel kan en wat niet kan en zul je je er vanzelf zeker bij gaan voelen.

Wees opgeruimd

Twitter is geen plek om vuil te spuien. Ook geen plek om alles wat je dwars zit er zomaar uit te gooien. Natuurlijk kun je het delen met jouw netwerk als je een ‘bad hairday’ hebt. Maar heb je een dag dat alles lekker loopt, deel dit dan ook. Zo zorg je voor balans.

Wees jezelf

Zo eenvoudig is het. Wees gewoon jezelf en als je tevreden bent met jezelf mag iedereen dit zien, toch? Vertrouw op jouw gevoel. Bij twijfel, vraag dan gewoon even iemand om met je mee te kijken.

Dit blog is afkomstig van de website van Anneke Krakers. Lees meer over Sociale Technologie.

 

Reacties

Reageer op dit artikel

4 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.