Het gaat er niet om wat jij weet
Advies over het helpen van mensen met een beginnende schuld
Om meer mensen met beginnende schulden te helpen, moeten gemeenten investeren in persoonlijk contact. Dat is een van de belangrijkste aanbevelingen die de Nationale ombudsman eerder aan gemeenten deed. Tegelijkertijd nemen veel mensen met een beginnende schuld geen hulp aan. Hoe overtuig en help je dan mensen die (nog) niet geholpen willen worden? In gesprek met Marc Mulder, ervaringsdeskundige bij Movisie.
In het onderzoek Hoe eerder, hoe beter benadrukte de Nationale ombudsman dat vroegsignalering gemeenten de mogelijkheid biedt om écht in gesprek te gaan met burgers. Daarom is het cruciaal dat gemeenten met name investeren in persoonlijk contact met mensen.
Er moet vertrouwen ontstaan
Dat onderstreept Marc Mulder. Want alleen door persoonlijk contact kan je vertrouwen opbouwen. 'Het is moeilijk om je bloot te geven bij een anoniem persoon. En het is spannend of eng om naar iemand te bellen die je niet kent', vertelt Marc. 'Bij vroegsignalering moet vertrouwen ontstaan. Hoe meer iemand ervaart dat een hulpverlener ook een mens is, die vanuit het menszijn luistert. Hoe veiliger en makkelijker het voor iemand is om hulp aan te nemen, of contact te zoeken.'
Over Marc
Voordat Marc bij Movisie als ervaringsdeskundige werkte, was hij onder andere werkzaam in opdracht van de gemeente Arnhem. Als medewerker bij Vroeg Eropaf! kwam hij bij honderden mensen met (beginnende) schulden thuis. Marc heeft zelf als ondernemer ook schulden gehad. Met zijn jarenlange persoonlijke én professionele ervaring adviseert hij nu gemeenten en organisaties over vroegsignalering en schuldhulpverlening.
Niet logisch om hulp te zoeken
Persoonlijk contact is ook belangrijk omdat het hebben van een schuld of betalingsachterstand ook persoonlijk is voor mensen. Iets dat schuldeisers, organisaties of hulpverleners kunnen vergeten. Maar het kan voor iemand met een schuld een extra drempel zijn om hulp of contact te zoeken. 'Mensen zijn vaak bang dat de gemeente een schuld hen persoonlijk aanrekent', vertelt Marc. Daarbij is het vaak helemaal niet natuurlijk of logisch om hulp te zoeken, legt hij uit. 'Hulp zoeken betekent vaak toegeven dat je iets niet kan, of dat iets niet lukt. Dat is slecht voor je eigenwaarde en voor je zelfvertrouwen. Dus dat probeer je zo lang mogelijk zelf op te lossen.'
Het gaat er niet om wat jij als buitenstaander weet
Daar komt bij dat veel mensen hun situatie positiever inschatten dan die in werkelijkheid is, vertelt Marc. Dan is het belangrijk om je juist in hun leefwereld te verplaatsen. 'Als iemand een betalingsachterstand niet als probleem ervaart, moet je het ook niet zo noemen. Ga dus altijd uit van hoe de persoon met wie je praat kijkt naar dingen. Ook als je zelf al meer weet. Het gaat er namelijk niet om wat jij als buitenstaander zelf weet. Het gaat erom wat de persoon die je wil helpen weet. Wat die persoon denkt, en wat die persoon ervaart.'