Een gastvrij Utrecht, ook voor transgender inwoners

15 oktober 2018

‘Wij willen een gastvrije stad zijn voor iedereen, dus ook voor onze transgender inwoners.’ Dat zegt Paulien Baaij, programmasecretaris Publieksdienstverlening van de gemeente Utrecht. Samen met onder andere* Movisie ontwikkelde haar gemeente de online training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’. Op 12 oktober werd de training, in het bijzijn van minister van Engelshoven van OCW, in Gouda gelanceerd.

‘Wanneer je vanachter de balie of telefoon met mensen te maken hebt, is het belangrijk dat je dat respectvol doet en dat je aansluit bij wat de klant van je verwacht’, zegt Paulien Baaij. ‘Ik haakte daarom meteen aan toen ik hoorde over de ontwikkeling van een online training voor publieke dienstverleners die in contact komen met transgender personen.’ De training, die sinds kort online staat op de Movisie Academie, slaat aan.

‘Inmiddels hebben al bijna 130 medewerkers van de gemeente Utrecht de module gevolgd.’ Dat je er slechts een kwartier voor nodig hebt, helpt volgens Baaij enorm. ‘Bijscholing en workshops volgen werkt heel goed, maar kost vaak veel tijd. Met deze module krijg je in korte tijd veel handvatten aangereikt. En bijna iedereen kan wel een kwartiertje vrijmaken.’

Doe de training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’

Ongemakkelijk

Reden om de online training te ontwikkelen was dat publieke dienstverleners soms niet zeker weten hoe je de persoon aan de telefoon of aan de balie moet aanspreken. Dat kan voor ongemakkelijke, soms zelfs pijnlijke, situaties zorgen. Voor henzelf, maar zeker ook voor de persoon aan de andere kant van de balie of telefoon. De online training biedt simpele en concrete handvatten om dit te voorkomen. Aan de hand van realistische situaties en praktische tips leren baliemedewerkers en andere publieke dienstverleners in korte tijd hoe ze sensitief en zelfverzekerd in gesprek kunnen gaan met transgender personen.

Draagvlak

Het onder de aandacht brengen van de training bij haar collega’s in de gemeente Utrecht hoefde Baaij niet alleen te doen. Door met verschillende managers het belang van de module te bespreken, creëerde ze draagvlak. ‘Iedereen ging de bühne op voor zijn of haar publiek en zo ontstond er een sneeuwbaleffect.’ Daarnaast werd de module gepresenteerd als onderdeel van het verbeteren van de dienstverlening, in het kader van het project ‘Gastvrij Utrecht’.

'Ik denk dat de module mensen bewust maakt en handvatten geeft'

Meerwaarde

Medewerkers van Publieksdienstverlening die de module hebben doorlopen, zijn positief. ‘Ik krijg vooral terug dat de geschetste situaties zo dicht bij de werkelijkheid staan. Mensen zeggen: “Jeetje, dat zou mij ook kunnen gebeuren”, en daarom raakt het ze. Ik denk dat de module mensen bewust maakt en handvatten geeft om goed met lastige situaties om te gaan.’

Andere producten

Bij de online training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’ hoort een leaflet met aanvullende informatie. Daarnaast ontwikkelde Movisie een online training voor sociaal professionals met de titel ‘Aandacht voor transgender gevoelens bij cliënten’ en een bijbehorende leaflet met de titel 'Hoe ondersteun je mensen met transgender gevoelens'.  

Doe de training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’

 *Ontwikkeld door gemeenten Dordrecht, Zoetermeer, ’s-Hertogenbosch, Oss, Leeuwarden, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Transvisie, Indigo, Transgender Netwerk Nederland, Movisie, een GGD en de Transketeers.