'Geluk als economische groeikracht'

Verslag van de Social Innovation Meetup #7 van 27 januari 2014
artikel - 10 februari 2014
Afbeelding bij 'Geluk als economische groeikracht'

Nederland dreigt een verouderde economie te worden. Groei wordt al jarenlang te eng gedefinieerd. ‘In het MKB zien we ondernemers succes boeken door geluk als uitgangspunt te nemen en groei breder te definiëren. Deze organisaties zijn op cruciale punten anders georganiseerd dan hun collega’s die nog altijd over crisis spreken’ aldus Anke Wiersma en Caroline Rijnbeek tijdens de zevende editie van de Social Innovation Network Meetup op 27 januari 2014: Geluk als economische groeikracht.

Nederland dreigt een verouderde economie te worden. Groei wordt al jarenlang te eng gedefinieerd. ‘In het MKB zien we ondernemers succes boeken door geluk als uitgangspunt te nemen en groei breder te definiëren. Deze organisaties zijn op cruciale punten anders georganiseerd dan hun collega’s die nog altijd over crisis spreken’ aldus Anke Wiersma en Caroline Rijnbeek tijdens de zevende editie van de Social Innovation Network Meetup op 27 januari 2014: Geluk als economische groeikracht.

Anke en Caroline zijn medeoprichters van de MKB Krachtcentrale en organisatie van de jaarlijkse verkiezing van het Slimste bedrijf van Nederland. Guy van Liemt, director bij Ehero Erasmus Happiness Research Organisation, doet onderzoek naar Geluk in organisaties en is overtuigd dat organisaties met een ‘purpose’ ofwel missie het verschil gaan maken in de nieuwe economie. Anke, Caroline en Guy deelden hun kennis en ervaringen over geluk als groeikracht in de nieuwe economie en hoe je daar zelf invulling aan kan geven.

'Het is tijd dat Nederlandse organisaties gaan innoveren om hun klanten goed te blijven bedienen'

Gewoon doen is niet slim genoeg

‘De insteek van veel Nederlandse organisaties is binnen de norm vallen. De Nederlandse economie blinkt daarmee niet uit in innovatie. Het is tijd dat Nederlandse organisaties gaan innoveren om hun klanten goed te blijven bedienen. Dit betekent niet per se dat zij moeten versnellen. Het betekent dat zij anders moeten ondernemen, minder moeten volgen en meer moeten inspringen op het welzijn en de behoeften van hun klanten’, aldus Anke Wiersma.

Lessen trekken uit verleden en betere keuzes maken

‘Veel organisaties zijn georganiseerd om in de pas te lopen. Ook ten tijde van de crisis, dat eigenlijk, vertaald vanuit het Grieks, herkansing betekent. Lessen trekken uit het verleden en nieuwe betere keuzes voor de toekomst maken, dat is wat er nu nodig is. Dat kan betekenen dat de groei zit in het durven vertragen als organisatie en echt stil durven staan bij het welbevinden en geluk van hun klant en medewerker.’

Geluk koppelen aan economische groeikracht

‘Het betekent dat uitzonderingen niet meer in regels moeten worden gevangen, dat creatief en kritisch denken de ruimte moet krijgen. Hoe kunnen we ons herpakken? Hoe willen we ons als economie positioneren op de wereldmarkt? De sleutel ligt in de focus te verleggen van meer welvaart naar welzijn. We moeten ons anders gaan organiseren. We moeten anders kijken, anders aan de slag. Wat als we geluk gaan koppelen aan economische groeikracht?’

'De sleutel ligt in de focus te verleggen van meer welvaart naar welzijn'

Klein is het nieuwe groot

Caroline vervolgt: ‘Er zijn talloze voorbeelden van MKB organisaties die anders zijn gaan organiseren. Neem bijvoorbeeld Koekjesbakkerij Veldt Veenendaal. De directeur viel om, hij kon het niet meer op de oude manier. Tijdens zijn herstel dacht hij na. Het moest anders. Medewerkers moesten weer betrokken worden. Hij is medewerkers gaan vragen om mee te denken en zelf in innovatieteams de oplossingen te regisseren. Dankzij deze omslag maakte Koekjesbakkerij een aanzienlijke groei door: het aantal vaste medewerkers steeg en de omzet werd verdrievoudigd.’

Succesvol door betrokkenheid medewerkers

‘Ook andere voorbeelden laten zien dat het betrekken van medewerkers leidt tot meer welzijn én economische groei. Organisaties waar medewerkers meedenken en handelingsruimte krijgen, succesvoller zijn. Kleine initiatieven hebben door het anders inzetten op groei grote effecten. Essentieel hierin is dat medewerkers en klanten worden gehoord, zodat er ruimte is voor nieuwe ideeën en initiatieven. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van Ricardo Semler in de uitzending van Tegenlicht over ‘De kapitale kracht van geluk’.'

Human economy

Guy: ‘We zien steeds meer dat geluk en economie aan elkaar gekoppeld worden. Dit levert namelijk nieuwe en verassende inzichten op. Mensen zijn namelijk niet alleen rationeel handelende wezens. De mens baseert keuzes meer dan op rational choice en economisch gewin zoals economen van weleer ons deden geloven. We gaan toe naar een human economy. Daarbij kijken we sinds kort ook naar geluk binnen organisaties. Wat betekent het als een organisatie gelukkig is? Wat doet dit met de organisatieresultaten? Wat voor rendement heeft geluk?'

'Wat betekent het als een organisatie gelukkig is? Wat voor rendement heeft geluk?'

Eigenbelang niet uit het oog verliezen

‘Er zijn wel een paar zaken bekend. Namelijk dat  gelukkige organisaties arbeidsproductiever zijn, minder ziekteverzuim kennen en een lager personeelsverloop hebben. Ook zingeving, het hebben van een missie, draagt bij aan geluk en geluksgevoel. Het gevoel dat je vanuit je passie kunt werken en een bijdrage levert aan jezelf èn aan iets wat groter is dan jijzelf. Ook organisaties moeten leren dat de mens weer centraal moet komen te staan. Daarbij is het wel belangrijk dat organisaties hun eigenbelang niet uit het oog verliezen, anders gaan ze alsnog over de kop. Er moet een balans zijn tussen werken vanuit eigenbelang en geluk als kernwaarde van de organisatie.’

Werken aan people, planet en profit

‘Geluk is nadrukkelijk geen marketingtool, het is niet de nieuwe ‘flavour of the month’. Het ‘goede doen’ levert gelukkige werknemers, gelukkige klanten en uiteindelijk ook gelukkige aandeelhouders op. Kortom: door profit en purpose aan elkaar te linken werk je aan people, planet en profit. Winst is daarmee niet het doel, maar het gevolg van wat we doen!  Het begint met iemand die besluit: ik wil het anders. Hoe maak jij geluk in jouw omgeving bespreekbaar?’

Meetup #8: 10 maart 2014

Ben jij ook een Social Innovator en zet je je in voor een sociale en duurzame toekomst? Kom dan 10 maart naar de volgende meetup van het Sociale Innovatie Netwerk Nederland (SINN) in Pakhuis de Zwijger. Deze avond staat in het teken van de lokale verkiezingen en lokale democratie. Binnenkort lees je meer op onze site over het programma.

Reacties

Mooi! Weet dat wij op Ijburg Amsterdam eea praktisch handen en voeten geven. Gebaseerd op de negen assen van het geluksmodel uit Bhutan voeren wij een Learning Lab uit waarmee we deze nieuwbouw wijk de gelukkigste wijk van Amsterdam gaan maken. Je kunt het experiment volgen: indebuurtvangeluk.nl. En als je het leuk, vind, like ons dan op facebook ;-) Hartelijke groet, Paul

Reageer op dit artikel

12 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.