Hoe om te gaan met seksueel gedrag van cliënten met verstandelijke beperking?

Movisie en Amarant Academie ontwikkelen speciale e-learning Vlaggensysteem
artikel - 25 juli 2017

Kinderen en jongeren met een (verstandelijke) beperking lopen een hoger risico als het gaat om seksueel grensoverschrijdend gedrag, als slachtoffer en soms ook als dader. Hoe kun je als professional omgaan met seksueel (grensoverschrijdend) gedrag bij cliënten met een verstandelijke beperking? Hoeveel ruimte is er voor een gezonde seksuele ontwikkeling? Om professionals hierin te ondersteunen hebben Movisie en Amarant Academie de e-learning Vlaggensysteem Verstandelijke Gehandicaptenzorg ontwikkeld.

Welke handvatten kun je gebruiken om seksueel (grensoverschrijdend) gedrag te duiden, te beoordelen en om het bespreekbaar te maken met cliënten, ouders en collega’s? Het Vlaggensysteem ondersteunt hierbij. Om kennis te maken met deze pedagogische interventie hebben Movisie en Amarant Academie een e-learningmodule Vlaggensysteem voor de Verstandelijke Gehandicaptenzorg ontwikkeld. Deze e-learningmodule besteedt aandacht aan gezond en ongezond seksueel gedrag, immers iedereen heeft recht op een gezonde seksuele ontwikkeling.

Eenduidige aanpak ontbreekt vaak

Zo’n 115.000 professionals staan dagelijks in contact met cliënten met een verstandelijke beperking. Wat doe je als de normen en waarden van je cliënt verschillen met die van jezelf? Hoe koppel je seksueel gedrag aan de sociaal- emotionele leeftijd van je cliënt? En hoeveel privacy sta je cliënten toe? Allemaal vragen die dagelijks spelen voor professionals. Echter, eenduidigheid in de aanpak van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag ontbreekt vaak, ziet Wendela Wentzel senior ontwikkelaar en trainer bij Movisie. ‘Uit de praktijk weten we dat onschuldige incidenten soms uitvergroot worden en zware incidenten niet of onvoldoende aangepakt worden of gebagatelliseerd worden.’

De beoordeling van het gedrag van cliënten vindt vaak intuïtief plaats. ‘Er zijn in een team verschillen tussen wat begeleiders wel en niet ‘aankunnen’ en toelaatbaar vinden. Dit is verwarrend voor cliënten. Ook begeleiders zelf hebben behoefte aan handvatten waarin zij de juiste balans vinden tussen (over)beschermen en vrijlaten’, aldus Wentzel.

Dit leer je in de e-module

In instellingen kunnen mensen leven die zowel verstandelijk beperkt als getraumatiseerd zijn op het gebied van seks en intimiteit. Zij hebben baat bij een positief en ondersteunend instellingsbeleid en een (preventieve) aanpak. Dit biedt het Vlaggensysteem. In de e-learning module leer je de basisprincipes van het Vlaggensysteem kennen. Om er echt mee te werken, heb je een training nodig. De e-learning is ontwikkeld voor sociale professionals die werken met mensen met een verstandelijke beperking, in zowel de intramurale als extramurale zorg. Denk bijvoorbeeld aan begeleiders die (directe) begeleiding bieden aan mensen met een verstandelijke beperking.

De module is online in een uur af te ronden. Je leert seksueel gedrag correct te duiden aan de hand van criteria en je krijgt handreikingen om seksueel (grensoverschrijdend) gedrag bespreekbaar te maken met de cliënt, ouders/verwanten en collega’s. Door Movisie opgeleide trainers kunnen de module voorafgaand aan een basistraining inzetten. Voordeel hiervan is dat de kern van het Vlaggensysteem bekend is en dat er dieper op praktijkvragen en dilemma’s ingegaan kan worden.

Meer informatie

Movisie biedt een opleidingstraject rond het Vlaggensysteem aan en heeft verdiepingsmodules ontwikkeld. Kijk voor meer informatie en trainingsdata op www.vlaggensysteem.nl of meld je direct aan voor de e-learning.

Reacties

Reageer op dit artikel

1 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.