Movisie in de media - Hanny (van de stofzuiger) is nieuwe ambassadeur Movisie

Ze vliegt van radio-interview naar dagbladgesprek en binnenkort is zij te gast in de talkshow van Johnny de Mol: Hanny Heuvelink. Maak kennis met een vrouw met een rappe tong, humor, een uitkering en een groot hart waarin ze Movisie een speciaal plekje heeft gegeven. Maar verder kwam Movisie ook op andere manieren in het nieuws.

Veel sociaal werkers blijken ontevreden. Wat heet? Bijna een op de vijf wil binnen nu en vijf jaar de sector verlaten. En nog meer sociaal werkers spelen met die gedachte. Dat blijkt uit een onderzoek van Movisie, ‘De grote raadpleging van het sociaal werk 2020’,’ schrijft Binnenlands Bestuur (BB) op 8 november in de nieuwsbrief. In het tijdschrift wijdt BB een dag later zelfs twee pagina’s aan ons onderzoek. Sonja Liefhebber wordt geciteerd: ‘Het nodigt nadrukkelijk uit om in te zetten op oplossingsrichtingen die dit tij kunnen keren, zoals zorgen dat sociaal werkers meer tijd kunnen besteden aan de inhoudelijke kern van het werk. De verbondenheid van sociaal werkers met de mensen waarmee en waarvoor ze werken is groot. Maar liefst 70% van de sociaal werkers voelt zich heel erg verbonden met de doelgroep’, aldus onderzoeker Sonja Liefhebber van Movisie.

Het Movisie-boekje ‘De stofzuiger van Hanny’ met de Participatielezing 2021 van Thomas Kampen is genoemd naar de Tilburgse uitkeringsgerechtigde Hanny Heuvelink. Na een ontwapenend optreden bij het TV programma Op1 in april dit jaar werd zij het symbool van hoe de menselijke maat in de bijstand  uit beeld kan raken. Thomas beschrijft hoe Hanny door de sociale dienst vernederd werd toen haar stofzuiger kapot ging. Hanny is buitengewoon trots op het boekje en neemt het overal mee naar toe. Als een ware ambassadeur voor Movisie heeft zij het al gepresenteerd aan verschillende Kamerleden, maar ook aan diverse journalisten. Beluister haar interview in het Radio 1 programma Hilversum Uit op 13 november. Hanny is ook gevraagd voor de talkshow van Johnny de Mol op SBS 6. Als dat ondanks corona doorgaat, heeft ze beloofd een foto met Johnny en het boekje te maken voor Movisie.nl die we zullen plaatsen bij een interview met Hanny. Een voorproefje daaruit: ‘Ik heb veel reacties gehad van mensen die nooit met een uitkering te maken hebben gehad en die zeiden: “We wisten niet dat dit zo erg was. Wat vernederend.” Die kijken nu met andere ogen naar mensen met een uitkering en wat die moeten doorstaan. Dus ik heb wel wat bereikt, ook al sta ik nu bekend als de jankende stofzuigster. Dat boeit me helemaal niks. Als het wat verandert wil ik best nog een keer met een stofzuiger jankend door de Tweede Kamer lopen.’

Op 3 november publiceerde Zorg + Welzijn een artikel over een onderzoek dat Movisie voor Reclassering Nederland heeft gedaan: ‘Jaarlijks komen zo’n 80.000 mensen uit de gevangenis. De nazorg van een deel van deze mensen die hun criminele verleden moeten afbouwen, is in handen van Reclassering Nederland die daarvoor steeds meer de wijk in trekt. Dat kan goed werken, voor cliënt én wijk, blijkt uit onderzoek van Movisie.Peter Rensen  vertelt  in het artikel: ‘Reclassering Nederland probeert op twee manieren dichterbij hun cliënten te komen. Door gebiedsgericht te werken: met één team in één gebied. En door meer samenwerking te zoeken met het sociaal domein en met het veiligheidsdomein, politie en justitie, in dat gebied. Dat is reclassering in de buurt.’ Het artikel trok ook de aandacht van dagblad Trouw, dat op 28 november het artikel ‘Reclassering: De wijk in’ over ons onderzoek publiceerde.

Inwoners met een hulp- of ondersteuningsvraag kunnen via hun gemeente in veel gevallen gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Gemeente.nu schrijft: ‘Mantelzorgers kunnen dit ook, maar worden hiervoor vaak als doelgroep vergeten. Terwijl cliëntondersteuning juíst voor hen van meerwaarde kan zijn, aldus kennisinstituut Movisie.Joost de Haan wordt in het artikel uitgebreid geciteerd: ‘Door de jaren heen richten gemeenten zich steeds meer op specifieke doelgroepen inwoners. Helaas worden mantelzorgers hier vaak niet toe gerekend, terwijl cliëntondersteuning juist voor hen meerwaarde kan opleveren.’

Gemeente.nu besteedde ook aandacht aan onze nieuwe toolbox: ‘In het Verbetertraject Toegang werken gemeenten aan de verbetering van de toegang tot hulp en ondersteuning binnen het sociaal domein. Dit doen ze door lokaal te leren en vervolgens verbeteropgaven te formuleren en daarmee aan de slag te gaan. Denk hierbij aan het beschikbaar komen van ondersteuning en zorg voor inwoners via loketten, sociale wijkteams of andere eerstelijns professionals (zoals de huisarts, praktijkondersteuner en sociaal werker). Kennisinstituut Movisie begeleidt de gemeenten in dit traject. De toolbox die de organisatie opstelde, is bedoeld om inwoners bij het proces te betrekken. Om de toegang tot het sociale domein te verbeteren is hun inbreng en samenwerking namelijk van essentieel belang, zo schrijft Movisie. Maar tegelijkertijd ontstaan er ook vragen. Hoe doe je dat, wanneer kan dit, met welke inwoners en hoe bereik je hen?