Nieuwe online training: Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening

11 oktober 2018

Niet weten hoe je iemand aan de balie of aan de telefoon moet aanspreken. Het kan zorgen voor pijnlijke situaties. Voor publieke dienstverleners en al helemaal voor de persoon die zij voor zich hebben. Na het volgen van de onlinetraining ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’ weten professionals aan de balie dit soort situaties beter te hanteren.

In Nederland wonen ongeveer 660.000 personen die moeite hebben met het geslacht dat ze bij hun geboorte hebben gekregen. Grote kans dat publieke dienstverleners een van hen aan de balie krijgen, of aan de telefoon. Maar hoe reageer je dan? Hoe voorkom je dat je transgender personen onbedoeld kwetst? De online training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’ geeft antwoorden op deze en andere vragen. Hij geeft do’s en don’ts en informeert over de achtergrond van transgender personen, bevat filmpjes met ervaringsverhalen en geeft de mogelijkheid te oefenen met casussen.

Twee personen met de tekst dag meneer eh mevrouw

Dienstverlening

Diverse gemeenten gaan de training inzetten om hun publieke dienstverlening te verbeteren. Zo ook de gemeente Leeuwarden. Xander Jongejan, manager Publieke Dienstverlening: ‘Het gaat ons om de verbinding en het soepele contact met klanten. Daar is voor nodig dat je werkelijk ziet wie je voor je hebt. Met deze e-learning kunnen we dat nog beter doen.’

De training is breed inzetbaar en uitermate geschikt voor medewerkers werk en inkomen, toezichthouders, receptionisten, telefonisten en baliemedewerkers van gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. De training werd ontwikkeld door De Transketeers, samen met transgender personen, medewerkers van de publieke dienstverlening, beleidsadviseurs en belangenorganisaties.

Ga naar de online training

Download deze leaflet met meer achtergrondinformatie over de online training

Bekijk een kort filmpje over deze online training