Paarse Vrijdag: hoe zorg je voor goede voorlichting?

Op 13 december 2024 is het Paarse Vrijdag, een dag waarop leraren, scholieren en studenten door paarse kleding te dragen hun solidariteit tonen met lhbtiqa+ personen. Hoe kan jij hieraan bijdragen? We hebben in de loop der tijd verschillende publicaties gemaakt over voorlichting op scholen.

Wat zijn de do’s en dont’s als je voorlichting op scholen geeft? We hebben tips op een rij gezet voor mensen die voorlichting geven voor de klas. De do’s en dont’s zijn geformuleerd op basis van verschillende onderzoeken van Movisie. Je vindt de handreiking hier. Kijk je liever? We hebben ook drie video’s gepubliceerd over stereotypen verminderen, vooroordelen verminderen en de sociale normen veranderen.

Bekijk ook twee webinars voor voorlichters over het omgaan met weerstand en rekening houden met intersectionaliteit.

Wat kun je doen om jongeren te ondersteunen die lesbisch, homo, bi, transgender, queer, intersekse en/of aseksueel (lhbtiqa+) zijn? Bekijk in deze publicatie 10 tips voor ondersteuning en hulp, lees wat je beter niet kan doen en bekijk de voorbeeldvragen die je kunt stellen tijdens individuele gesprekken. Bijvoorbeeld: ‘Stel je voor dat er een wonder gebeurt en alles kan. Hoe ziet jouw toekomst er, qua relaties en identiteit, dan uit?’

Uit onderzoek blijkt dat lhbtiqa+ jongeren veel vaker kampen met depressie dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten. Suïcidepogingen komen onder lhbtiqa+ personen veel vaker voor dan onder heteroseksuele personen. Van de lesbische, homo- en biseksuele personen deed 8% wel eens een suïcidepoging en bijna de helft dacht wel eens aan suïcide (Kooiman, 2012). Dit cijfer is vier keer hoger dan het aantal pogingen in de algemene bevolking (bron). Hoe kun je ondersteuning bieden aan leerlingen die depressieve gevoelens of zelfmoordgedachten hebben? Om die beter te signaleren en bespreekbaar te maken, biedt deze gratis e-learning nieuwe kennis, inzichten, oefenmateriaal en praktische handvatten. 

Als je voorlichting geeft, hoe zorg je dan voor de optimale impact? In de publicatie Doing it for optimal impact staan onder andere zeven werkvormen beschreven. Alvast een tip: een goede voorlichting, training of workshop geven is niet simpel, maar door te oefenen, oefenen en oefenen kun je het optimale eruit halen.

Je hoeft het allemaal niet alleen te doen. Schakel eens een Gender & Sexuality Alliance (GSA) in. Een GSA is een netwerk van leerlingen (lhbtiqa+ personen en heteroseksuele personen) die samen actievoeren voor een beter schoolklimaat als het gaat om seksuele- en genderdiversiteit. In de publicatie Samen sterk met een GSA staan de ervaringen van jongeren centraal.

In de podcastreeks ‘Juffen en Meesters op Regenboogles’ van COC Nederland gaat Jeroen Horvers (pedagoog en hoofd educatie bij COC Nederland) in gesprek over schoolvisie, burgerschap, diversiteit, samenwerking tussen scholen en nog veel meer. In deze aflevering staat het bespreekbaar maken van diversiteit, en specifiek seksuele en genderdiversiteit, centraal. De grote vraag is: Hoe zorgen we samen voor een veilige schoolomgeving?

Beluister de podcast hier 

Een andere manier om met leerlingen in gesprek te gaan over lhbtiqa+ is door samen het boek ‘Een zwaluw in de kamer: queer verhalen die je omarmen’ van Eveline van de Putte te lezen/behandelen. Tijdens voorstellingen en gastcolleges merkte Eveline dat veel mensen op scholen het moeilijk vinden om over seksuele- en genderdiversiteit te praten. Dit geldt voor zowel studenten als docenten. In de afgelopen jaren heeft ze mooie én schrijnende verhalen gehoord. Iedere keer merkt ze hoe goed het werkt om verhalen te vertellen die dichtbij de doelgroep komen. Dit motiveerde en inspireerde Eveline om een nieuw boek te schrijven. Het boek is ook een instrument waarmee je bijvoorbeeld binnen onderwijs en welzijn kan werken. In het boek worden 20 losse verhalen gedeeld waarin steeds een ander queer thema voorkomt. Denk aan opgroeien in regenbooggezin, liefde tussen twee meiden, een gelukkige transgender man die terugkijkt op zijn heftige jeugd, een vader die uit de kast komt, een ontmoeting met een roze ouderen. In veel verhalen zijn juist ook alledaagse gebeurtenissen de basis en komen andere thema’s als rouw en verlies, armoede en adoptie ook aan bod. Het is een boek waarin iedereen wel iets herkent.

Lees meer over het boek  

Jongeren zijn veel bezig met identiteitsvorming. Jongeren die homoseksueel, lesbisch, bi+, transgender, intersekse, queer of aseksueel zijn, kunnen daarnaast voor extra uitdagingen staan. Negatieve reacties, pesten en geweld komen veel voor. Wat kun je doen om deze jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen? Hierover publiceerden wij een handreiking.

Lees meer op onze overzichtspagina 

Heb jij vragen of ondersteuning nodig bij lhbtiqa+ beleid of voorlichting? Mail dan naar Charlot Pierik.