Popular Education: leren veranderen door samen te ‘spelen’

Spraakmaker op het Congrestival 2018

Onderwijs in de taal van het volk, dat is waar het om gaat bij de interventie Popular Education. Niet leren vanuit de boeken, maar leren van eigen ervaringen. Mellouki Cadat en Bora Avric verzorgen tijdens het Congrestival Sociaal en Gezond een sessie over deze manier van ‘ervarend leren’. Vier vragen aan deze spraakmakers.

Wat houdt Popular Education precies in?

Popular Education richt zich op de aanpak van sociale vraagstukken onder kwetsbare groepen. Het sluit aan bij de ervaringswereld van mensen en ontwikkelt van daaruit handelingsperspectief. Bij Popular Education staat leren van het voorbeeld en door zelf voorbeelden te geven centraal. Het is een alternatieve pedagogische aanpak voor sociale rechtvaardigheid. Zo is het onderwijs een groepsproces, waarbij iedereen les geeft en leert, de leraar en de leerlingen samen. Het startpunt is de concrete ervaring van de deelnemers. Uiteindelijk leidt Popular Education tot kritische reflectie op de concrete ervaring, met het oog op een positieve verandering. Popular Education is een sociale interventie die als effectief is beoordeeld door onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Hoe maakt Popular Education sociaal en gezond?

Popular Education geeft de betrokkenen inzicht in welke gezondheidsproblemen er spelen binnen een bepaalde bevolkingsgroep. Denk aan obesitas, roken of alcoholisme. Vervolgens bekijken we hoe dit samenhangt met de sociale positie van de groep. De aanpak is er op gericht om inzicht te geven in wat mensen kan motiveren om hun eigen gezondheid te bevorderen. Wat ook erg leuk is: men leert als het ware veranderen door samen te ‘spelen’. Deelnemers van Popular Education leren vaardigheden en technieken eigen maken door te werken met muziek, theater, plaatjes en beeldenkunst.

Waarom Popular Education en het Congrestival?

We hebben met Popular Education een training ontwikkeld voor community workers, in het kader van het project Betere gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders (vanuit het programma ‘Gezonde toekomst dichterbij’ van FondsNutsOhra). Het project levert een bijdrage aan het verkleinen van gezondheidsachterstanden. Somalische en Afghaanse Nederlanders kunnen een slechtere psychische en lichamelijk gezondheid hebben dan autochtone Nederlanders. Ze doen vaker een beroep op zorgvoorzieningen en vinden dat ze onvoldoende regie over hun leven hebben. Het project is uitgevoerd met lokale vrijwilligers en professionals in Tilburg en Rotterdam. Door de gemeenschap en het individu te versterken wil het project de gezondheidsachterstanden bij Somalische en Afghaanse Nederlanders verminderen. De interventie Popular Education wordt hierbij gebruikt.

Wat kunnen we verwachten van Popular Education op het Congrestival?

Je maakt mee hoe je op een ludieke en informele manier (gevoelige) onderwerpen bespreekt en voorlichting geeft over sociaal en gezond zijn. De ludieke, fysieke en interactieve activiteiten zijn gebaseerd op lichaamstaal en bewegen. Werk je met kwetsbare groepen en ben je op zoek naar een eenvoudige, maar effectieve bewezen manier om binnen deze groepen gezondheidsvraagstukken bespreekbaar te maken, dan mag je onze sessie niet missen! Ook als je mensen wilt activeren om deze vraagstukken op een positieve manier op te pakken, is Popular Education een antwoord. Tijdens onze sessie beleef je hoe Popular Education in de praktijk werkt. Onze handreiking – met handzame oefeningen en stappenplan, gebaseerd op onze training community workers uit Tilburg en Rotterdam – krijg je mee. De handreiking is geïllustreerd met tekeningen van de Syrische kunstenaar en vluchteling Nour Daghestani uit Homs. Hij maakte de tekeningen speciaal voor deze training. Zorg dat je er bij bent!

Congres én festival

Het Congrestival vond plaats op 12 september 2018. Het is een kruising tussen een inhoudelijk congres en een vrolijk en verbindend festival voor spraakmakende initiatieven en praktijken uit de gezondheidszorg en het sociaal werk. Er waren korte inspirerende sessies, dialoogtafels, speeddates, workshops en mini-colleges van bezielde wetenschappers (onder andere Jan Terlouw), experts of bezoekers. Zij zetten deze dag de toon. Het programma is gevarieerd met ruimte voor kunst en cultuur en volop gelegenheid om goede ervaringen met elkaar te delen. Lees hier het verslag

Lees ook verhalen van andere spraakmakers!