Professionals en cliënten gebaat bij instrument Wat Telt: ‘De smeerolie tijdens het gesprek’
Het instrument Wat Telt helpt sociaal werkers en cliënten om in gesprekken te verkennen wat er goed en minder goed gaat op verschillende leefgebieden. Samen stellen ze vervolgens doelen op. Sociaal werker Irfan Bayrak vertelt over zijn ervaringen.
Sociaal werker Irfan Bayrak zit in het buurtteam in Utrecht Overvecht, een naoorlogse hoogbouwwijk. Veel van zijn klanten (zo noemt Bayrak zijn cliënten) zijn van de eerste generatie migranten, veel afkomstig uit Turkije. ‘Omdat ik hun taal spreek hangen ze erg aan mij. Ze vinden het vaak lastig om mij als hulpverlener te zien in plaats van als een vriend’, vertelt Bayrak.
Concrete afspraken over lengte traject
Het instrument Wat Telt is een uitkomst voor Bayrak en zijn klanten, omdat de klanten ermee gaan inzien dat Bayrak hen ondersteunt in het oplossen van hun probleem, en dat ze daarna samen het traject afsluiten. Dat werkt zo: met Wat Telt verkennen de cliënt en de hulpverlener samen hoe zij vinden dat het gaat. Het instrument benoemt 14 leefgebieden en de cliënt geeft aan op welke gebieden hij uitdagingen ervaart. De cliënt bepaalt waar hij/zij het eerste aan wil werken. Aan het begin van het traject maken de cliënt en de hulpverlener concrete afspraken over de lengte van het traject. ‘Dat doe ik samen met de klant. Bij het invullen van Wat Telt volgt na elk gekozen doel de vraag na hoeveel weken of maanden de klant dit bereikt denkt te hebben’, legt Bayrak uit.
'In de kern stimuleert Wat Telt vooral het goede gesprek tussen de inwoner en de hulpverlener'
Tastbare bekrachtiging
De klant heeft niet alleen het heft in handen bij de termijnen om de doelen te bereiken, maar hij formuleert die ook zelf. Dat is een veelgenoemde reden voor organisaties om met Wat Telt te werken. Deze organisaties werken doorgaans vanuit het gedachtegoed van ‘de inwoner centraal’. Dat constateerde Movisie-onderzoeker Erna van Burik in haar recente rondgang door de praktijk. ‘Wat Telt is voor hen een tastbare bekrachtiging van de inwoner als vertrekpunt nemen.’
Het goede gesprek
Dat zit hem volgens de gebruikers van Wat Telt niet alleen in hoe het instrument is opgezet, zo hoorde Van Burik: ‘Tuurlijk, het instrument zelf helpt enorm om de inwoner centraal te stellen. Doordat de inwoner bij 14 leefgebieden zelf scoort hoe het daarmee gaat, doordat hij aangeeft welke domeinen belangrijk zijn en de doelen en termijnen zelf bepaalt. Maar in de kern stimuleert Wat Telt vooral het goede gesprek tussen de inwoner en de hulpverlener.’
Lees het artikel op Zorg+Welzijn
Tekst: Tea Keijl