Samenwerking verwijzers en cliëntondersteuners in de praktijk
Interview met sociaal werker Stefan
Cliëntondersteuners helpen inwoners bij het regelen van zorg en ondersteuning. Maar lang niet iedereen is bekend met deze mogelijkheid. Vaak treden andere professionals, zoals huisartsen of maatschappelijk werkers op als verwijzer. Stefan, sociaal werker en opbouwwerker bij maatschappelijk welzijn Coevorden, maakt regelmatig gebruik van cliëntondersteuners: ‘Ze kennen de wet en regelgeving goed én de sociale kaart in de gemeente en daarbuiten’.
‘Toen Zorgbelang Drenthe de aanbesteding kreeg voor onafhankelijke cliëntondersteuning ben ik al snel koffie gaan drinken met Saskia, de net aangestelde cliëntondersteuner’, vertelt Stefan. ‘Het persoonlijke contact dat ik met haar heb maakt het doorverwijzen naar cliëntondersteuning heel prettig en makkelijk. Inmiddels zijn er meerdere cliëntondersteuners werkzaam in deze regio.’
Inwoner uitgangspunt in proces van doorverwijzen
Of cliëntondersteuning ingeschakeld wordt, hangt af van de situatie en wensen van de cliënt. Soms is doorverwijzen naar een cliëntondersteuner niet nodig. Cliënten hebben dan liever dat Stefan zelf aanwezig is, bijvoorbeeld bij een keukentafelgesprek, omdat ze al een vertrouwensband hebben.
Ik geef altijd aan inwoners mee: kom je er niet uit? Kom dan bij me terug
In andere gevallen kiezen Stefan en de cliënt er gezamenlijk voor wel gebruik te maken van cliëntondersteuning. Hoe het proces van doorverwijzen precies verloopt hangt af van de situatie. ‘Soms neem ik zelf contact op voor de doorverwijzing en andere keren geef ik het nummer van Zorgbelang door aan de cliënt. De ene inwoner kan en wil prima zelf contact op nemen met een cliëntondersteuner, bij de ander is er bijvoorbeeld een taalbarrière, is het niet helemaal duidelijk wat cliëntondersteuning kan bieden of vindt diegene het spannend. In zo’n situatie regel ik de afspraak en hebben we eerst een gezamenlijk gesprek.’
Wanneer Stefan na het verwijzen naar cliëntondersteuning niks meer hoort is dat voor hem een goed teken: ‘Dat betekent dat de verwijzing goed is verlopen en dat de zorg die nodig is ingezet gaat worden. Ik geef altijd aan inwoners mee: kom je er niet uit? Kom dan bij me terug.’
De meerwaarde van doorverwijzen naar cliëntondersteuning
Doorverwijzen naar cliëntondersteuning is voor Stefan op verschillende manieren van meerwaarde. Allereerst helpt het hem in zijn dagelijkse werk, zo vertelt hij: ‘Met name bij casussen waar ik zelf niet helemaal uitkom. Dan is het heel erg fijn dat je even met een cliëntondersteuner kunt sparren of dat zij een inwoner verder kunnen helpen.’ Verder is de kennis die cliënt-ondersteuners in huis hebben erg behulpzaam: ‘Zij zijn erg goed op de hoogte van de wet- en regelgeving en kennen de sociale kaart in de gemeente en daarbuiten.’
Hij geeft het voorbeeld van een overbelaste mantelzorger die erg geholpen is door cliëntondersteuner Saskia: ‘Haar partner met dementie ging over naar Wlz-zorg en er moest een plek voor hem gevonden worden. Toen heb ik Saskia ingevlogen. Samen hebben ze de hele procedure doorlopen. Wat is er allemaal nodig om de juiste zorg te krijgen, wat moet daarvoor aangevraagd worden? Saskia heeft ze daar heel goed bij geholpen en uiteindelijk is er een goede plek voor deze meneer gevonden.’
Tip voor andere verwijzers
De tip van Stefan voor andere sociaal werkers die doorverwijzen: schakel een cliëntondersteuner in wanneer je vastloopt op het gebied van wet- en regelgeving: ‘Recent nog heb ik een collega van mij gewezen op de mogelijkheden van cliëntondersteuning. Een cliënt ging over van de Wmo naar de Wlz. Er was een beschut wonen plek nodig, maar we kwamen er samen niet uit. Toen heb ik mijn collega aangeraden om Zorgbelang Drenthe in te schakelen. Zij hebben goed kunnen helpen in deze overgang’.