Slim geld verdienen met welzijn

Deel 2 in de serie Welzijn Onderneemt!
artikel - 3 maart 2014
Afbeelding bij Slim geld verdienen met welzijn

Welzijn en geld verdienen. Een grotere tegenstelling bestaat niet. Of beter: bestond. De welzijnssector kantelt, organisaties moeten mee. Ondernemen is het credo, klanten gaan (mee)betalen. Ook voor uw diensten. Dan is het maar beter dat u zich goed voorbereidt. Hoe? Een andere mindset over geld helpt. Net als de keuze voor een (nieuw) verdienmodel.

Klanten die bewust betalen voor mijn diensten als welzijnsorganisatie? U bent niet de eerste die het zich afvraagt. En zeker niet de laatste. Enerzijds logisch: dit lijkt haast vloeken in de kerk. Anderzijds: financiële tijden veranderen. Welzijnsorganisaties zien zich genoodzaakt – mede door het wegvallen van gegarandeerde gemeentelijke subsidies en bezuinigingen – zelf de broek op te houden. En wat te denken van de toenemende concurrentie van zorgorganisaties en sociaal ondernemers? Zij bieden niet alleen welzijnsdiensten aan, maar werken vaak ook nog eens met innovatieve verdienmodellen.

Financiële ruilrelatie

De meeste welzijnsorganisaties hebben geen directe financiële ruilrelatie met de gebruikers van hun diensten. Het doorbreken van de huidige financiële afhankelijkheid en het creëren van een meer directe financiële relatie tussen uw organisatie en uw klant – de burger- vraagt om drie dingen. Eén: inzicht in wat burgers willen en wat u daarin te bieden hebt. Twee: een andere mindset over geld verdienen. En drie: een (slim) verdienmodel. In dit artikel gaan we in op punt twee en drie. Als welzijnsprofessional weet u (waarschijnlijk) wat uw klanten willen én hoe u hier met uw dienstverlening op kunt inspelen.

Sterk merk

Veel welzijnsprofessionals hebben een gespannen relatie met geld. Wie met welzijn geld wil verdienen, moet  anders over geld gaan denken. Een vaak voorkomende misvatting is bijvoorbeeld dat welzijnsklanten per definitie arm zijn. Maar wat is arm? En waar meet je armoede aan af? Aan uw eigen standaard? Die van de burger? Misschien voelt uw ‘arme’ klant zich wel stinkend rijk. Hoe dan ook: het is niet aan u om te bepalen of uw klant arm is en uw dienst wel of niet kan of wil betalen. Kijk voor een voorbeeld eens naar de stichting DoordeWijks die staat voor 'betaalbare hulp binnen de wijk aan diegenen die wel wat ondersteuning of gezelschap kunnen gebruiken'. Die wordt geleverd door actieve bewoners uit de wijk die hiervoor ook betaald worden.

Uw welzijnsorganisatie moet ook een sterk merk zijn

Arme klanten willen bovendien niet altijd goedkope dingen: ook zij hechten aan merken waar zij trouw aan zijn. Ook al is dit een duur merk. Dit komt omdat dit voor hen zoveel waarde heeft dat de waarde gelijk staat aan het geld dat ze ervoor willen betalen. Uw welzijnsorganisatie moet ook zo’n sterk merk zijn. Sterke merken onderscheiden zich met een scherp geformuleerde missie. Ze staan ergens voor. En communiceren dit ook. Hier valt als welzijnsorganisatie een wereld te winnen. Kijk ter inspiratie eens op de website van WIJEindhoven.

Verschillende verdienmodellen

Zijn uw gedachten over geld verdienen in beweging gekomen? Dan is het raadzaam ook te kijken naar een voor uw organisatie geschikt verdienmodel. In een verdienmodel staat welke dienst of product u levert en hoe u daarmee uw geld verdient. Ofwel: hoe creëert u als organisatie meerwaarde? Organisaties verdienen op verschillende manieren hun geld, dus zijn er verschillende verdienmodellen. Bekende verdienmodellen zijn de dienstenverkoop, het abonnement en het lokaasmodel. Bij dienstenverkoop levert u een product of dienst waarvoor een klant een vast bedrag of een uurtarief betaalt. Is er sprake van een abonnement? Dan betaalt de klant een vast bedrag per maand/jaar. Bijvoorbeeld voor energie, de krant of mobiele telefoondiensten. In het geval van het lokaasmodel betalen klanten relatief weinig voor een basisproduct (zoals een printer) en juist wat meer voor onderdelen die ze steeds opnieuw aanschaffen (de cartridges).

Dienstenverkoop…

Dit rechtvaardigt de vraag: welke (nieuwe) verdienmodellen zijn in de welzijnssector een goed alternatief voor het bekende subsidiemodel? Punt Welzijn uit Weert is bezig met het ontwikkelen van het verdienmodel dienstenverkoop. De organisatie wil haar weerbaarheidstraining verkopen aan verschillende niet-welzijnsklanten, zoals ambulancepersoneel, politie en medewerkers van horecabedrijven. Met de winst beoogt Punt Welzijn trainingen te financieren voor kwetsbare kinderen en jongeren. Een ander voorbeeld is dat van twee welzijnswerkers die op een ondernemende manier emotionele eenzaamheid onder ouderen aanpakken. Zij hebben www.samenwille.nl in de markt gezet: speeddaten voor hartenjagers op leeftijd. Uiteraard tegen betaling.

…vraag en aanbod…

Adviseert en ondersteunt uw organisatie mantelzorgers? Dan is het vraag- en aanbod model (zoals toegepast in de verkoop van vliegtuigstoelen) een goede optie. Zo kunt u een digitale agenda gebruiken waarin klanten via internet zelf een afspraak inplannen. Afhankelijk van dag en dagdeel varieert u in prijs. Gevolg: op sommige momenten is uw dienst gratis, op (populaire) tijden/dagen betalen mensen een bijdrage.

… of gratis instappen

Ook het overwegen waard is het instap- of Freemiummodel. In dit geval biedt u op basis van een veel voorkomende klantvraag eerst een gratis product aan. Bijvoorbeeld een handreiking voor mantelzorgers met tips en adviezen om overbelasting te voorkomen. Hiermee ondersteunt u een groot deel van uw klanten. Zij die meer hulp nodig hebben, biedt u als extra een (groeps)training aan over hoe om te gaan met overbelasting. Ook hier weer tegen betaling. Voor advies en ondersteuning op maat kunnen mensen bij u terecht, tijdens een individueel consult. Voor deze één-op-één dienstverlening rekent u een hoger (uur)tarief.

Van verdienmodel naar business model

Steeds meer welzijnsorganisaties gaan nog een stap verder en ontwikkelen een nieuw business model.  Hierin vernieuwen ze naast hun verdienmodel onder meer de wijze waarop diensten worden aangeboden (distributiekanalen), samenwerkingsrelaties en de kostenstructuur van hun organisatie. Benieuwd? Binnenkort leest u in een volgend artikel hoe Punt Welzijn en andere organisaties succesvol met het Business Model Canvas aan de slag zijn gegaan om hun bedrijfsvoering te vernieuwen.

Kennis delen

  • Heeft u al ervaringen met een nieuw verdienmodel of ideeën om dit aan te pakken? Laat het ons weten door hieronder te reageren of een mail te sturen naar sociaalondernemen@movisie.nl
  • Schrijf u in voor de community Nieuwe Financieringsbronnen voor Welzijn van de MO-groep (groep alleen toegankelijk voor medewerkers van lid-organisaties van de MOgroep).
  • Wilt u hulp bij de toepassing van nieuwe verdienmodellen in uw organisatie? Meld u dan nu aan voor de training Welzijn in Geldzaken over integer geld verdienen met mensen helpen.

Wilt u weten weten wat welzijnsorganisaties kunnen leren van sociaal ondernemers? Bekijk het eerste artikel, derde artikel en vierde artikel in de serie Welzijn Onderneemt!

En lees het E-magazine Sociaal & Ondernemend.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Anneke Krakers, businesscoach voor sociale professionals.

 

Reacties

Ik ben erg blij om te lezen over deze ontwikkeling en besef me dat ik blijkbaar op dit gebied een voorloper ben. Als zzp'er ondersteun ik inmiddels vijf jaar mensen met weinig financiële middelen bij hun administratieve lasten. Ze betalen mij ervoor en mijn onderneming wordt niet gesubsidieerd. Het geheim? Maatwerk leveren en me niet laten beperken door 'hoe het hoort'.

Iemand met schulden en meer uitgaven dan inkomsten is bij mij gewoon welkom; ik doe niet aan uitsluiting. Mijn enige voorwaarde is een klik met de cliënt. Vervolgens ga ik aan de slag en vertrouw voldoende op mijn eigen capaciteiten om in samenwerking met de cliënt naar een betere financiële positie te klimmen. Omdat ik in de leefwereld van de cliënt ga, maatwerk lever, oprechte drijfveren heb en mijn ondersteuning zich verspreidt over meerdere hulpvragen, levert dat vaak binnen slechts maanden een buitengewone verbetering van omstandigheden op; wat je aandacht geeft, groeit. De negatieve spiraal verandert naar een positieve en het geluk begint hen weer toe te lachen. Dat geeft energie om problemen aan te pakken en als iemand goed in zijn/haar vel zit, gaat de rest als vanzelf.

Resultaat: binnen een jaar heb ik mezelf letterlijk terugverdiend doordat er geen incassokosten en dergelijke meer komen en heeft de cliënt zichzelf en de financiën op orde. Kosten? Dat bekijk ik per persoon en situatie. Maar altijd een maandbedrag, geen of weinig intakekosten en zonder extra kosten als er ineens door een juridische kwestie of verhuizing extra werk is. Niet alles draait om geld verdienen...

Geen cent van de maatschappij, een voorbeeld van zelfredzaamheid en een bron van succesverhalen. Ik raad iedereen in dit werkveld aan om het eens te proberen!

Goed artikel. Ik kan niet wachten tot Movisie haar branding en motto verandert naar Marketkennis en Marktaanpak van Marketvraagstukken in Welzijn en gaat concurreren met andere marktontwikkelingbureaus. Ik kan niet wachten tot de Business Model van Movisie geheel 'sustainable' en zonder subsidie gaat draaien zodat de organisatie veel efficiënter gaat werken met minder mensen ("werkdruk" lijkt geen begrip te zijn in 'ondernemend' denken, een ondernemer slaapt zelfs als ondernemer.) Ik neem aan dat dit heuglijk proces al tot heuglijke werksfeer en vermeerdering van resultaten heeft geleid.

Ik kan eigenlijk niet wachten tot organisaties als Movisie in een golf van creative destruction opgeheven worden omdat de Marktkennis die ze verspreiden al algemene kennis is geworden (maar geen dogma natuurlijk die onafhankelijk van onderzoek en context verkondigd wordt) van hoe de ondernemende mens in een markt opereert. Daar is namelijk al veel boeken over geschreven! Ik kan niet wachten niet marktgerichte begrippen als... laat maar, die zijn al langer uit de vocabulaire van GO's en NGO's.

Reageer op dit artikel

3 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.