Social media in zorg en welzijn, zorgt dat beter?

Een boekrecensie
artikel - 26 maart 2015

Op 26 maart 2015 presenteerden Juliette van der Wurff en Maaike Gulden hun boek ‘Social media in zorg en welzijn – dat zorgt beter’. Volgens de auteurs bieden social media volop kansen om het echt anders te doen, om werkzaamheden slimmer te organiseren en de handen ineen te slaan voor een betere zorgverlening. Wordt dit de ‘Bijbel’ van de sector zorg en welzijn voor wat betreft social media gebruik? Wie weet.

De auteurs, beiden met een gedegen achtergrond in zorg en welzijn, doen hun best om de lezer mee te nemen in de wondere wereld van social media. Er zijn enorm veel ‘evangelists’ (vooroplopers) geweest die een bijdrage hebben geleverd aan de inhoud van dit boek. Met de praktijkvoorbeelden zit het dan ook wel snor.

Handige stappenplannen, lijstjes en tips

Laten we beginnen met de opbouw van het boek: vanuit een algemene insteek over het veranderen van de wereld en de vormen van verbinding die hierbij ontstaan, komen de auteurs bij het echte werk. Waarvoor kun je social media inzetten? Wat worden je eerste stappen en hoe kun je je profileren met boeiende content? Ook het meer ‘gevorderden’ werk, zoals online hulpverlening, komt aan bod. Op een heldere manier overigens. De tweede helft van het boek biedt handvatten voor de lezer en handige stappenplannen om zelf aan de slag te gaan. Ook het afhandelen van klachten, crisiscommunicatie, privacy en richtlijnen voor zorgprofessionals komen aan bod, compleet met lijstjes en tips. Tot slot worden de belangrijkste social media platforms besproken (wat is het, waarvoor dient het, welke keuzes heb je, etc).

Zelf doen en ervaren

Al met al een ambitieus boek. Niet alleen wordt de lezer uitgebreid meegenomen in de afwegingen voor/tegen social media gebruik, maar ook worden er dus concrete stappenplannen aangereikt. Elk hoofdstuk heeft zelfs eigen opdrachten om uit te voeren, zodat kennis en inzicht ook op die manier worden vergroot. De beste manier om te ervaren wat social media is en wat het kan bereiken is namelijk door zelf te doen en ervaren. De opdrachten zijn soms wel wat ‘groot’, vooral na het eerste hoofdstuk is het even schrikken als je gevraagd wordt om op internet op zoek te gaan naar informatie over ontwikkelingen en veranderingen in zorg en welzijn die met social media te maken hebben. En of je dit herkent met de ontwikkelingen in jouw organisatie. Grote kans dat je met je zoekopdracht bij artikelen over dit boek terechtkomt.

Onuitputtelijke bron van praktijkvoorbeelden

Het boek is geschreven ‘voor iedereen die werkt in de zorg- of welzijnssector, van zorgverlener tot bestuurder, van zzp-ers tot grote organisaties’. Dat klinkt als een grote groep en dat is het natuurlijk ook. Ik zou het willen nuanceren naar: iedereen die werkt in de zorg- of welzijnssector en die nog niet zo goed weet wat social media zijn en waarom je er meer over zou moeten weten. Een sterk punt aan dit boek is dat het een bijna onuitputtelijke bron van praktijkvoorbeelden biedt. Deze maken concreet wat je als sociale professionals met het instrument social media kunt. Het nadeel is natuurlijk dat je hierdoor niet iedereen kunt bedienen. Mensen die al enige kennis en ervaring hebben met social media in hun (dagelijkse) praktijk, hebben minder aan dit boek dan mensen die nog helemaal gaan beginnen.

(Te) veel informatie?

De auteurs hebben een geslaagde poging gedaan om de enorme hoeveelheid informatie over social media in zorg en welzijn te verzamelen, clusteren en structureren, zodat een praktisch boek is ontstaan. Maar het blijft een enorme hoeveelheid aan informatie,  waardoor het geheel toch niet zo overzichtelijk is als gewenst. Een tip aan de auteurs: maak handiger gebruik van lijstjes die ook in die volgorde terugkomen in de tekst. Dit is nu niet altijd het geval en daardoor leest het verhaal wat rommeliger. Ook een samenvatting of kort overzicht van de belangrijkste punten aan het einde van elk hoofdstuk kan hierin helpen.

Dus...

Een goede poging om alle informatie over social media in zorg en welzijn te bieden, maar juist door dit streven is er wat veel ‘los zand’ of teveel informatie tegelijk. Een grote plus van dit boek is dat het niet alleen achtergrond biedt, maar ook voorbeelden en praktische stappenplannen. En hoe verder het boek vordert, hoe sterker het inhoudelijk wordt. Maar wordt het de nieuwe Bijbel van de sector als het gaat om social media gebruik? Nee, voor de al wat ervaren gebruiker bevat het hiervoor te weinig nieuwe informatie. Maar het is zeker goed dat het boek er is. Lezen maar!

Lees meer over het boek Social media in zorg en welzijn en de lancering ervan. Brechtje Walburgh Schmidt is adviseur sociale technologie.

Reacties

Reageer op dit artikel

5 + 15 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.