Sociale innovatie heeft de aandacht

artikel - 15 november 2013
Afbeelding bij Sociale innovatie heeft de aandacht

Over vijf jaar is blended hulpverlening standaard. Dan combineren hulpverleners moeiteloos online hulp met telefonische en face-to-face contacten. Dat voorspellen Marijke Vos, bestuursvoorzitter van de MOgroep en Nienke Kuyvenhoven, teamleider Markt & Strategie. Vos: “Voor hulpverleners wordt het werk alleen maar leuker. Online bereik je meer mensen en je kunt ze beter helpen. Dit is 100% welzijn nieuwe stijl!”

Hoezo zou welzijn achterlopen bij alle digitale ontwikkelingen? Marijke Vos wil er niets van horen. “Ik zie zoveel goede voorbeelden van sociale innovatie in de sector! Jongerenwerkers waren de eersten die via Twitter contact hielden met hun jongeren. Er zijn tal van maatschappelijk werkers en andere hulpverleners die online contact hebben met hun cliënten, bijvoorbeeld via de website Hulpmix.”

Digitale tools

Ook Nienke Kuyvenhoven is positief over de digitale vaardigheden van welzijnsprofessionals. “Je ziet dat hulpverleners zelftestjes, filmpjes en andere digitale tools inzetten en flexibel omgaan met spreekuren. Ik zie ook al de eerste organisaties die cliëntendossiers online zetten. Komende jaren zullen steeds meer organisaties switchen naar blended hulpverlening, dus naar een mix van face-to-face en online hulpverlening. En waarom niet? De GGZ doet dit al langer. Het blijkt dat blended hulpverlening effectief is en de productiviteit van hulpverleners kan verhogen.”

Investering

Een beetje digitale achterstand heeft welzijn hier en daar wel, erkent Marijke Vos. Maar dat heeft alles te maken met de verdeling van geld. “In Nederland gaan de miljoenen naar de gezondheidszorg en wordt er keer op keer gesneden in het welzijnsbudget. Grote ZonMw-onderzoeks- en ontwikkelprogramma’s zijn bijvoorbeeld amper toegankelijk voor welzijn.” Welzijn moet dus zelf investeren in sociale innovatie. En dat is lastig als er weinig geld is, merkt de bestuursvoorzitter. “Er is zoveel bezuinigd op welzijn dat het nu tijd wordt voor een investering in de branche, een branche die geacht wordt de basis voor decentralisaties en transities te zijn. ”

Geen trucje

Online hulpverlening is volgens Nienke Kuyvenhoven geen trucje maar een andere manier van werken. “Het vraagt om een andere houding van hulpverleners. De tijd dat je uitsluitend in je spreekkamer met een cliënt spreekt, is voorbij. Jazeker, ik hoor bezwaren, dat je bijvoorbeeld de gezichtsuitdrukking niet ziet bij online hulpverlening. Maar dat is op te lossen, je gaat op andere dingen letten als je online hulp verleent.” Wat kunnen welzijnsprofessionals doen als ze hiermee willen starten? “Begin met een klein groepje. Vernieuwing begint bij enthousiaste mensen die ergens warm voor lopen. Vervolgens helpt het om ideeën op te doen bij anderen. Er zijn heel veel goede voorbeelden van online hulpverlening. Ga kijken, haal eruit wat je in jullie eigen praktijk kan gebruiken. Zoek samenwerking met collega-organisaties, dat scheelt geld. Hogescholen kunnen bijscholingen organiseren. En lectoraten van hogescholen kunnen je helpen met de evaluatie en methodiekontwikkeling.”

Businesscase

De MOgroep heeft een businesscase uitgewerkt waarbij antwoord wordt gegeven op de vragen: is online hulpverlening effectiever, is het goedkoper en worden er meer mensen geholpen? Marijke Vos: “Het is te vroeg om te weten of het goedkoper is. Er moet immers nu eerst worden geïnvesteerd. Wel zien we dat het bereik veel groter wordt, de drempel voor mensen om hulp te zoeken is lager via internet.” En de effectiviteit? “Onderzoek bij onder meer de GGZ laat zien dat online hulpverlening effectief is, zeker als je het combineert met face-to-face. En uit een TNO-onderzoek onder gebruikers van online hulp in het maatschappelijk werk blijkt dat veel cliënten tevreden zijn. Maar er is geld nodig en steun van hogescholen en kennisinstituten om dit verder te onderbouwen en de effectiviteit te vergroten.”

Dit artikel is afkomstig uit MOVISIES 18, oktober 2013. MOVISIES is de relatiekrant van Movisie en verschijnt drie keer per jaar. MOVISIES ook bij u in de brievenbus? Meld u nu aan! Daarnaast stond dit artikel ook op de voorpagina van de krant ‘Digivaardig in Welzijn’ (uitgebracht tijdens De Week van de Sociale Technologie).

Reacties

Reageer op dit artikel

1 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.