Utrechtse buurtteammedewerkers aan de slag met gespreksinstrument Wat telt

Buurtteamorganisatie Sociaal in Utrecht voert deze maand het gespreksinstrument 'Wat telt' integraal in. Wat telt maakt het makkelijker om met de inwoner het gesprek aan te gaan over wat er goed en minder goed gaat en waar ondersteuningsvragen liggen. Tegelijkertijd geeft het de buurtteams, uitvoeringsorganisaties en gemeenten meer inzicht in resultaten. 'Wat telt' is ontwikkeld door gemeenten Utrecht en Eindhoven samen met betrokken uitvoeringsorganisaties. Movisie begeleidde het proces.

Tijdens twee druk bezochte sessies op 27 en 29 maart kregen de buurtteammedewerkers alles te horen over dit nieuwe instrument dat voor hen Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) vervangt.

 

Hoe werkt Wat telt?

De basis van het gespreksinstrument 'Wat telt' vormen de kartonnen platen met verschillende vakjes en lijnen. Inwoners en professionals vullen dit tijdens een keukentafelgesprek samen in. De inwoner geeft daarop aan welke leefgebieden belangrijk zijn in zijn of haar leven. Kortom, wat telt voor de inwoner? Met fiches geeft de inwoner vervolgens aan hoe goed of slecht het gaat op die leefgebieden. Op leefgebieden waar het minder goed gaat kan de inwoner doelen stellen. Het instrument gaat volledig uit van de beleving van de inwoner. Door 'Wat telt' na verloop van tijd opnieuw in te vullen met de inwoner, wordt vooruitgang of stabilisatie in zijn of haar leven inzichtelijk gemaakt. Dat werkt niet alleen motiverend voor de inwoner zelf, maar geeft ook inzicht in de problemen die er spelen in een bepaalde wijk of in de gemeente. In dat opzicht is 'Wat telt' ook een meetinstrument waarmee resultaten inzichtelijk kunnen worden gemaakt.

 

Aan de slag

Na een ontwikkelperiode inclusief pilot van circa een jaar gaan nu alle buurtteammedewerkers in Utrecht aan de slag met 'Wat telt'. Op de introductiebijeenkomsten werd het instrument toegelicht en verzorgde Movisie een workshop over het stellen van doelen, een belangrijk aspect in het werk van deze professionals. De eerste reacties waren positief:

William, Dichters- en Rivierenwijk: 'Ik ben enthousiast en ga er gelijk mee aan de slag. In ons team hebben we onlangs over activering gesproken, daar sluit dit mooi bij aan. Met deze vorm spreek je andere zintuigen aan en ben je niet alleen aan het praten. Het klinkt effectief en het is overzichtelijk. Je hebt nu ook de vrijheid om het samen met de cliënt in te vullen, anders dan de ZRM. Als de cliënt bijvoorbeeld zegt dat hij vindt dat het beter gaat, kun je als hulpverlener, door het zelf in te vullen, aangeven dat je het anders ziet.'

Aziza, Buurtteam De Meern: 'Ik denk dat dit heel nuttig is bij bepaalde cliënten die taal technisch slecht zijn of verstandelijk beperkt. Omdat het visueel is helpt het hen en is het niet van bovenaf zoals de ZRM. Kortom: dit is mét en niet over de klant.'

Willemieke, buurtteam West: 'Ik ga het uitproberen. Het lijkt op het eerste gezicht simplistisch: ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn na drie maanden. Het voordeel ten opzichte van de (ZRM) is dat het niet alleen tekst is en dat je het samen met de klant kan doen.'

Wat telt in andere gemeenten

Naast Utrecht is ook WIJeindhoven (wijkteamorganisatie uit Eindhoven) bezig met de implementatie van 'Wat telt'. Ook vanuit andere gemeenten is interesse getoond voor het instrument.

Interesse?
Wil je meer weten over 'Wat telt' en de mogelijkheden om 'Wat telt' op grote of kleine schaal in te zetten in jouw gemeente? Sanneke Verweij kan je verder helpen. Lees meer over 'Wat telt' op InstrumentWijzer.nl.

 

Lees ook Wat telt op alle niveaus