Vier tips voor gemeenten om digitale drempels te verlagen
Gemeenten en welzijnsorganisaties informeren en ondersteunen burgers steeds vaker digitaal en online. Met name mensen met een beperking ervaren enorme drempels bij de toegankelijkheid van online dienstverlening. Hoe kan dit beter? Professionals en experts delen hun ervaringen, goede praktijkvoorbeelden en tips.
Het taalgebruik van overheidswebsites is te ingewikkeld, de informatie is slecht te vinden en een optie voor audio ontbreekt vaak. Uit de Monitor Digitale Toegankelijkheid 2021, een analyse van 7000 websites van de landelijke en lokale overheid, blijkt dat slechts vier procent van de websites goed toegankelijk is voor mensen met een beperking. Mensen die niet goed gebruik kunnen maken van digitale diensten blijven daardoor sterk afhankelijk van anderen. Dit heeft een negatieve impact op de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. Ook zeggen sociaal professionals dat zij veel tijd besteden aan digitale vragen van inwoners. Dit hoeft niet nodig te zijn. Gemeenten en maatschappelijke organisaties moeten daarom toegankelijk zijn voor iedereen, maar de vraag hoe is een zoektocht.
Download hier de interactieve pdf 'Digitale inclusie: wat werkt volgens de experts?'
Kennis delen over hoe gemeenten digitale toegankelijker kunnen worden
Op 3 november 2022 organiseerde Movisie een kennisdeelsessie digitale toegankelijkheid voor gemeenten die de digitale toegankelijkheid voor zorg en ondersteuning willen verbeteren. Gemeentelijke projectleiders, maatschappelijke organisaties, sociaal professionals en ervaringsdeskundigen spraken met elkaar over hoe we de digitale toegankelijkheid van gemeenten kunnen versterken, bijvoorbeeld voor mensen met een beperking.
In dit artikel vind je een korte samenvatting van deze kennisdeelsessie, met ervaringen, tips en goede voorbeelden, en links naar de interviews die met de gastsprekers hebben plaatsgevonden. Vier gastsprekers kwamen aan het woord: Erwin Young, ervaringsdeskundige, oud-voorzitter vereniging Onbeperkt Oost, Claartje Sadée, beleidsmedewerker Digitale toegankelijkheid bij Ieder(in), netwerk van belangenbehartigers voor, door en met mensen met een beperking, Marlies Klooster, projectleider aanjaagteam digitale toegankelijkheid bij de VNG en Karien Sondervan, directeur Cybersoek, sinds 2001 het platform voor digitale zelfredzaamheid in Amsterdam.
Vier tips:
- Schakel hulp in bij de richtlijnen voor je content. Vanwege de Wetgeving digitale toegankelijkheid zijn gemeenten en andere overheidsorganisaties verplicht om hun websites digitaal toegankelijk te maken. Deze wet verwijst naar de WCAG-standaarden, richtlijnen om je webcontent toegankelijk te maken. Het aanjaagteam digitale toegankelijkheid van de VNG helpt gemeenten en leveranciers bij het digitaal toegankelijk maken van een geplande website. Lees hier meer over in het gesprek met Marlies Klooster, projectleider van het aanjaagteam.
- Voorkom visuele drempels. Zorg dat je mensen met een visuele beperking niet onnodig afhankelijk maakt van anderen. Klik hier om meer ervaringen en tips van ervaringsdeskundige Erwin Young.
- Betrek ervaringsdeskundigen bij het testen op onderdelen en verbeteren van je website. De impact van niet digitaal toegankelijke websites bij het vinden van informatie of regelen van zorg en ondersteuning via gemeenten en maatschappelijke organisaties is groot voor de mensen waarom het gaat. Betrek hen dus vooraf. In deze link vind je het hele gesprek hierover met Claartje Sadée, beleidsadviseur bij Ieder(in).
- Zorg voor een digitaal vangnet. Fysieke ontmoetingsplekken in de wijk kunnen inwoners ondersteuning bieden bij de toegang tot de digitale wereld. Door praktische ondersteuning, de aanwezigheid van digitale middelen en cursussen om digitale vaardigheden te versterken. Een voorbeeld zijn de fysieke ontmoetingsplekken voor digitaal meedoen in Amsterdam. Klik hier om meer te lezen over deze ontmoetingsplekken in het gesprek met de directeur van Cybersoek, Karien Sondervan.