Wat heeft serendipiteit de sector zorg en welzijn te bieden?

Blog van Anouk Poll, MOVISIE

10 september 2013

Vandaag vertelden twee kunstenaars mij over het belang van serendipiteit. Ik besefte dat ik dat woord de laatste tijd wel erg vaak tegenkom. In nieuwe manieren van bedrijfsvoering bijvoorbeeld. Of toen ik de pelgrimsweg liep naar Santiago de Compostella. Wat heeft serendipiteit de sector zorg en welzijn te bieden?

Serendipiteit betekent iets vinden wat je niet zocht, maar wat wel van grote waarde is. In de wetenschap en techniek is serendipiteit een bekend fenomeen: je bent op zoek naar iets en vindt iets anders. Zo zijn o.a. penicilline, champagne en natuurlijk Amerika door Columbus ontdekt.

Eigen kracht

In het dagelijks leven gaat het om de relevantie van onverwachte ontmoetingen. Toen ik de pelgrimsweg liep naar Santiago de Compostella ontstonden deze constant. En die onverwachte ontmoetingen waren relevant, want ik hervond hierdoor mijn eigen kracht..

Nieuwe ideeën en plannen

Ook innovatieve bedrijven gebruiken de werking van serendipiteit. Seats2meet creëert dit bijvoorbeeld doordat je er met elkaar kunt werken in één ruimte en samen luncht met onbekenden. Google en Yahoo creëren ook serendipiteit door werknemers te faciliteren elkaar te ontmoeten en op andere manieren naar vraagstukken te kijken. Op die manier wordt creativiteit aangeboord en ontstaan nieuwe ideeën en nieuwe plannen.

Hoe krijgen we de burgers aan het roer?

Het sociale domein is op zoek naar antwoorden voor de grote transities Jeugd, AWBZ en de participatiewet. Grote vragen behoeven antwoord. Burgerkracht, buurthulp, doe-democratie: hoe krijgen we de burgers aan het roer? Hiervoor kunnen we nieuwe ideeën goed gebruiken. Serendipiteit kan ons helpen, door nieuwe antwoorden te vinden op de complexe vraagstukken en veranderingen waar onze sector voor staat.

Serendipiteit tijdens TEDxDelft

Tijdens TEDxDelft op 4 oktober 2013 werden er allerlei strategieën ingezet om te zorgen dat professionals de kracht van serendipiteit konden ervaren. Een goed idee, een mooi inzicht, een nieuw contact, een sprekend beeld of een spannende ingeving. Lees meer over TEDxDelft.