'We hebben een groot probleem als er iets met mij gebeurt’

Petra helpt haar moeder van 91
artikel - 1 april 2016
Samen zorgen

Een goede samenwerking tussen cliënt, mantelzorger en professional is gebaseerd op aandacht voor de wensen van cliënt en mantelzorger én op eerlijke communicatie. Dat blijkt uit de gesprekken die Movisie had met bewoners van de Brabantse zorgkoepel Savant en hun mantelzorgers. We spraken onder andere mevrouw Rooijakkers (91) en haar dochter Petra die haar helpt met de was en de boodschappen.

Mevrouw Rooijakkers woont sinds acht jaar in woonzorgcentrum Rivierenhof in Helmond. Haar woning heeft ze zelf in mogen inrichten. ‘We hopen dat ons moeder hier nog lang kan wonen’, vertelt haar dochter Petra. ‘Ze zegt dat ze het goed heeft hier en dat het vertrouwd voelt. Of zoals ze zelf aangeeft: ‘een oude boom moet je niet verplaatsen.’ Petra vreest soms het moment dat het haar door alle extra taken, naast haar baan, teveel wordt.

Verlofdagen opnemen

Petra is de enige mantelzorger van haar moeder, mede omdat haar oudere zus ziek is. ‘Eigenlijk sta ik er dus alleen voor, al doet mijn jongste broer wel de boekhouding. Gemiddeld ben ik hier vier keer per week. Dan doe ik de was of haal ik boodschappen. En we maken een babbeltje. Dat persoonlijke contact is erg belangrijk.’ Andere taken, zoals persoonlijke verzorging, ontbijt, avondeten, huishoudelijke hulp en schoonmaak zijn in handen van Savant. Al merkt Petra dat er langzamerhand iets verandert. ‘Momenteel doen ze ook de afwas, maar daar moeten ze eigenlijk vanaf. Dat kregen we tijdens een vergadering te horen. Zo van 'zo is het en zoek het maar uit'. Alles wordt van bovenaf opgelegd. Ik moet nu al verlofdagen opnemen om mijn eigen huis schoon te maken. Wat wordt dat straks als het zo doorgaat?’


Foto: Jeroen Broekmans

Douchen in 20 minuten

Voor haar persoonlijke verzorging is mevrouw Rooijakkers aangewezen op steeds een ander team, waarvan de verzorgenden zo snel mogelijk hun taken moeten uitvoeren. ‘Het douchen moet gebeuren in 20 minuten. Dan is de tijd op. Zo blijft er al helemaal geen tijd over om te babbelen’, verwacht Petra. ‘Terwijl juist dat babbelen, het persoonlijke contact, zo belangrijk is voor mijn moeder. Ik ben het er dan ook absoluut niet mee eens. Het douchen levert vaak veel stress op. Sommige verzorgenden vinden het ook niet leuk, maar ze kunnen er niks aan doen. Overigens kan de verzorging goed overweg met mijn moeder en zij met hen. Voor haar is het net familie. Ook ik heb goed contact met de verzorgenden. Als er volgens mij iets niet goed loopt of ik iets wil weten, zoek ik zelf contact. Ik kan met al mijn vragen bij ze terecht, word serieus genomen.’

Speel het spel Ken je mij?
Dit spel helpt je als beroepskracht om een goed gesprek aan te gaan met je cliënt en zijn of haar mantelzorger. Kom alles van elkaar te weten! Van jullie ideeën over de taakverdeling en communicatie tot wat je écht belangrijk vindt in het leven. Ken je mij? is heel geschikt om te spelen als je de zorg evalueert. Lees meer over het spel.

Betrokken vrijwilliger

Petra verbaast zich soms ook over de regels die het juist extra moeilijk lijken te maken. ‘Mijn moeder wordt na de persoonlijke verzorging altijd op de gang gezet om te wachten op een vrijwilliger die haar mee naar beneden neemt. Vrijwilligers mogen namelijk niet bij haar naar binnen. Mijn moeder vindt het prima, klaagt nooit. Maar ik snap dat niet. Zo zitten regels goede zorg toch in de weg?’ Bewondering heeft Petra voor de vrijwilligers die het haar moeder en andere bewoners naar de zin proberen te maken. ‘Op donderdagmiddag komt er altijd een oudere dame van het Rode Kruis om met mijn moeder te wandelen en babbelen. Omdat ze last had van de rooklucht bij mijn moeder was ze gestopt, maar uiteindelijk kwam ze toch terug toen bleek dat niemand haar kon vervangen. Daar krijg ik echt kippenvel van, voor die betrokkenheid neem ik mijn petje af.’

Samen lachen

Haar moeder is tevreden met het leventje dat ze nu leeft, merkt Petra. ‘Ze vindt het fijn om hier te wonen, dat ik bij haar langs kom en dat ze van haar sigaretje mag genieten. Zelf zegt ze vaak: ‘Gerookt vlees blijft langer goed’. We lachen geregeld samen. Ze is altijd een gezellig mens geweest, een feestneus.’ Mevrouw Rooijakkers zelf is tevreden over de zorg die ze krijgt, laat ze weten. ‘De zorg is hartstikke goed. Als ik iets vraag, dan heb ik het en als ik iets nodig heb dan vraag ik het.’ Petra is het niet helemaal eens met deze uitspraak. ‘Moeder vindt alles goed, ook als er wat gebeurt. De noodknop om haar nek bijvoorbeeld gebruikt ze nooit.’

Word samen het Team van de Toekomst!
Als zorgorganisatie biedt u graag goede zorg die aansluit bij de wensen van de cliënt en zijn netwerk. En dat lukt alleen als u goed samenwerkt met mantelzorgers, maar ook met vrijwilligers en de cliënt zelf. Met dit Team van de Toekomst-traject zorgt u dat u als organisatie klaar bent voor die samenwerking. Lees er meer over.

Drukke baan

Petra zorgt graag voor haar moeder. En dat blijft ze doen zolang ze kan. ‘Wat ik wel jammer vind, is dat verzorgenden nooit vragen hoe het met mij gaat. En dat ik weinig tijd heb om iets leuks te doen met moeder. Ik combineer mijn zorg voor haar met een drukke baan, meer kan ik er niet bij hebben. Ik draai hele vroege diensten, ben blij als ik in bed lig. Op vakantie kan ik niet. Het is niet zo dat ik de was ophaal of boodschappen doe en dan weer weg ben. We maken altijd even een praatje. Als ik een uurtje tijd heb, maken we een wandelingetje. Maar dat laatste gebeurt zelden. Ik heb bijna geen tijd om voor mezelf te zorgen, de druk wordt steeds hoger. Mijn broer en ik hebben wel veel contact en hij lost ook veel op. Maar toch: we hebben een groot probleem als er iets met mij gebeurt. Dan valt een heel groot deel van de ondersteuning voor moeder weg.’

Reacties

Reageer op dit artikel

15 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.