Wegwijzer, steun en toeverlaat: online magazine over cliëntondersteuning

Veel gemeenten kampen met dilemma’s bij het organiseren van cliëntondersteuning: hoe richten we deze in, bij wie kopen we de ondersteuning in, hoe zorgen we ervoor dat de samenwerking tussen formele en informele ondersteuning soepel verloopt? Dit magazine biedt een rijk en breed gebundeld palet aan kennis en ervaring die we hebben opgedaan en opgehaald. Nuttig voor iedereen die op wat voor manier dan ook bij cliëntondersteuning in een gemeente is betrokken.

Naar het digitale magazine

In dit magazine lees je onder andere:

  • Wat doet een cliëntondersteuner? Verschillende rollen op verschillende momenten
  • Ervaringen van inwoners: wat betekent cliëntondersteuning voor hen? 
  • Levensbrede vragen: voor welke vragen schakelen inwoners een cliëntondersteuner in? 
  • In gesprek met projectleider Maarten van den Broek over lokale samenwerking
  • Inspirerende voorbeelden uit de praktijk

Urgentie

Onlangs bleek uit het SCP-rapport 'Zien, luisteren en helpen' dat het voor gemeenten nog steeds een uitdaging is om iedereen die hulp en ondersteuning nodig heeft te bereiken. In de ideale wereld zou cliëntondersteuning wellicht (grotendeels) niet nodig zijn. Maar dat is het dus nog wel, onder meer vanwege de complexiteit die inwoners ervaren wanneer ze ondersteuning willen regelen. Dit benadrukt eens te meer het belang en de urgentie om die ondersteuning goed te organiseren. Dit magazine en alles wat er de laatste jaren is ontwikkeld aan kennisproducten, zijn een hulpmiddel daarvoor.

Handige informatie

Dit magazine biedt handige informatie voor iedereen die op wat voor manier dan ook bij cliëntondersteuning in een gemeente is betrokken. We zetten onder meer op een rij wat de verschillende vormen van cliëntondersteuning zijn en wat een cliëntondersteuner doet. Verder gaan we in op de levensbreedheid van het onderwerp want cliëntondersteuning omvat diverse doelgroepen, levensmomenten en vragen. En last but not least: we tekenen ervaringsverhalen op. Welke rol kan een cliëntondersteuner in iemands leven vervullen? En hoe geef je de samenwerking in het sociaal domein vorm rond cliëntondersteuning? Kortom: een compact maar rijk palet aan kennis, voor iedereen die bij cliëntondersteuning betrokken is.

Bekijk het magazine