Zonder sociaal werkers zou de samenleving omvallen

Wat er is veranderd voor sociaal werkers sinds 2015?

Niet langer zelf de handen uit de mouwen steken bij een probleem, maar wel zorgen dat iemand de ondersteuning krijgt die nodig is: door te organiseren, te coördineren, te faciliteren en samen te werken. Dat is in het kort de belangrijkste verschuiving in het werk van sociaal werkers, ziet Maaike Kluft van Movisie.

Het is een nieuwe rol die niet iedereen even makkelijk ligt, denkt Kluft. ‘Vroeger bood je een bepaalde dienst aan, bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Dat was dan je expertise. Nu geven bewoners zelf aan hoe zij ondersteund willen worden en moet je maatwerk leveren. Dat vraagt om meer creativiteit en flexibiliteit van sociaal werkers.’

Korte lijnen

Peter van der Beek is sociaal werker in Katwijk. Hij herkent de verandering die Kluft schetst, maar ziet voor zichzelf vooral kansen. ‘Mijn werk is er leuker door geworden’, vertelt hij. ‘Als ik nu iets signaleer, bijvoorbeeld de toename van mensen met een psychiatrische achtergrond die mijn
spreekuur bezoeken, kan ik makkelijker stappen zetten om iets voor hen te ondernemen. De lijnen zijn korter, ik heb meer regie gekregen.’ Een goede relatie met de beleidsmedewerker van de gemeente is daarbij cruciaal. Van Der Beek raadt daarom alle sociaal werkers aan veel tijd en aandacht in die relatie te steken. ‘De gemeente heeft misschien niet alle expertise in huis die jij wel hebt. Het is dus zaak elkaar te versterken en samen de regie te voeren.’

Bescheiden

Sociaal werkers zijn de ogen en oren van de wijk geworden, zij zien wat er gaande is en organiseren dat mensen de juiste begeleiding krijgen. In Nederland werken rond de 60.000 mensen in welzijn en maatschappelijke dienstverlening. Samen bereiken ze vier tot vijf miljoen mensen per jaar. Zonder sociaal werkers zou de samenleving omvallen, daar is Kluft van overtuigd. ‘Maar zelf zijn ze zich daar meestal niet van bewust. Ze vinden het helemaal niet zo bijzonder wat ze doen en zijn vaak heel bescheiden.’ Met als gevolg dat hun werk soms wat onzichtbaar blijft, waardoor zowel cliënten als andere professionals hen niet altijd weten te vinden.

Facebook

Sociale media kunnen helpen om meer zichtbaar te worden, ervaart ook Van der Beek. ‘Als we op Facebook en Twitter posten wanneer er spreekuur is, komen er beduidend meer mensen op af.’ Van der Beek experimenteert ook met vlogs, korte filmpjes die je met je smartphone maakt. Bij Movisie volgde hij er een webinar over. ‘Natuurlijk is dat spannend, maar het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn’, vertelt hij. ‘Zet gewoon eens je camera aan terwijl je naar binnen loopt en laat zien hoe het eruit ziet, wie er achter de balie zit, wie het spreekuur draait. Zo help je mensen de drempel over.’ Met zijn eigen zichtbaarheid zit het dankzij de vlogs inmiddels wel goed: ‘Ik word op straat regelmatig aangesproken door mensen die mijn filmpjes gezien hebben.’

Ook leren vloggen?

Kijk de kunst af bij sociaal makelaar Jelle de Boer: de vlogs die hij voor Movisie maakte vind je hier. Liever zelf aan de slag? Schrijf je dan in voor de Vlog Academie van Movisie. Vanaf eind februari kun je drie keer je vlog uploaden om feedback te krijgen van experts op het gebied van profilering, storytelling en techniek. Aanmelden = gratis!

Tips en inspiratie

  • Verhalen van sociale professionals lees je in het boek ‘Werken met hoofd, hart en handen. Kracht van de sociale professional’ van Marco Brok en Eveline Vollbracht;
  • Interview met Maaike Kluft bij Omroep Vlaardingen over de rol van de sociaal werker. Het fragment begint op 18:07:50.
  • Wat werkt op tv?’ Een serie artikelen waarin sociale professionals feedback geven op zelfhulpprogramma’s en vertellen wat het sociaal werk daadwerkelijk doet;
  • Wat is je professionele ruimte als sociaal professional en hoe benut je deze? Movisie biedt hierover vanaf eind februari/begin maart 2017 een e-learning aan.

 

Dit artikel verscheen in ons relatiemagazine Movisies van 17 februari 2017. Nog geen abonnee?

Ik wil Movisies graag ontvangen