‘Zwart-witdenken is wanneer je gelooft dat jouw verhaal de enige waarheid is’

Project Grey van start om online en offline polarisatie tegen te gaan

In het (online) debat over vluchtelingen of integratie klinken de extreme geluiden voor of tegen vaak het hardst. Maar naast deze kleine groep zwart-witdenkers bestaat een grote diversiteit aan meningen. Project Grey wil deze geluiden versterken door verhalen uit het zogenoemde ‘grijze midden’ op te halen en te delen. Het eerste verhaal is van schrijver Babah Tarawally.

'Voor het eerst werd hij zich ervan bewust hoe zijn huidskleur zijn identiteit bepaalt'

Tarawally schreef onder andere het boek ‘Gevangen in zwart wit denken’. Ruim twintig jaar geleden kwam hij als vluchteling uit Sierra Leone naar Nederland. Voor het eerst werd hij zich ervan bewust hoe zijn huidskleur zijn identiteit bepaalt. In het boek beschrijft Tarawally allerlei vormen van zwart-witdenken. Project Grey vroeg hem wat hij verstaat onder zwart-witdenken. ‘Zwart-witdenken is wanneer je gelooft dat je eigen verhaal de enige waarheid is. Je hebt geen ruimte voor iemand anders gedachte of iemand anders mening. Jouw mening telt en dat is de enige waarheid. Iemand anders gedachte of mening telt niet mee. En we hebben veel mensen die dat hebben in de huidige discussie in Nederland.’

Bekijk het volledige interview met Babah Tarawally

Andere meningen

Project Grey wil meer ruimte maken voor andere meningen buiten die van de kleine groep zwart-witdenkers. Door deze geluiden een podium te geven via sociale media, wil Project Grey – een samenwerking van Movisie, Dare to be Grey, Textgain, PDCS en het Verwey-Jonker Instituut – polarisatie aanpakken evenals de processen van radicalisering die daaruit voortkomen. Hiervoor slaan campagnevoerders, sociaal werkers en data-analisten de handen ineen. Project Grey roept ook mensen op om zich vaker uit te spreken en zo bij te dragen aan de sociale media campagne.

Sociaal werkers

Extreme geluiden op sociale media, kunnen leiden tot verbaal en zelfs fysiek geweld. Bij Project Grey spelen sociaal werkers daarom een belangrijke rol. Zij worden getraind om deze extreme geluiden te herkennen en daar vervolgens op te acteren, zowel online als in hun wijk. Ook leren ze gebruik te maken van een vernieuwende online tool en dashboard waarmee ze trends en nieuwe polariserende onderwerpen opsporen zodat ze weten wat er online in hun regio speelt.

Zelflerende technologie

Om deze extreme geluiden online te detecteren, maakt Project Grey gebruik van technologie die is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze technieken worden nu al op grote schaal toegepast door bedrijven om bijvoorbeeld consumentengedrag te voorspellen en te beïnvloeden of om je tijdlijn op sociale media te personaliseren. Dit soort zelflerende technologie wordt ook breed toegepast binnen de gezondheidszorg en vindt nu meer en meer ingang bij maatschappelijke organisaties. De voor Project Grey ontwikkelde algoritmen gaan zelfstandig op zoek naar patronen in de data die zichtbaar worden gemaakt in het dashboard. Zo krijgen we meer zicht op de maatschappelijke onderwerpen waar mensen op sociale media over discussiëren en waar tekenen van polarisatie zijn vast te stellen.

Sociaal werkers: doe ook mee aan Project Grey!

Als sociaal (jongeren)werker mis je veel als je niet online te vinden bent. Doe daarom mee aan Project Grey. Dan leer je wat je het beste kunt doen tegen extreme geluiden op sociale media die kunnen leiden tot verbaal of zelfs fysiek geweld. Bij Project Grey word je getraind om de signalen te herkennen en daar vervolgens op te acteren, zowel online als in de wijk. Waarom meedoen?

  • Je leert online polarisatie en extremisme in een vroeg stadium op te merken en daar preventief of reactief iets mee te doen.
  • Je spijkert je kennis bij over effectief (online) polarisatie voorkomen en bestrijden.
  • Je monitort via een vernieuwende online tool welke thema’s ‘hot’ zijn in jouw regio en ziet welke mensen proberen de extremen te versterken of juist een genuanceerd geluid verkondigen.
  • De campagnematerialen die je samen met Project Grey ontwikkelt, kan je inzetten bij eigen bijeenkomsten.
  • Je vergroot je netwerk door deelname aan de training en terugkomdagen.

Hebben jij of je collega’s interesse om deel te nemen? Of wil je meer informatie? Neem dan contact op via info@projectgrey.eu.

Meer weten over Project Grey? Kijk op www.projectgrey.eu. Project Grey wordt gefinancierd door de Europese Unie (Internal Security Fund – Police).

This article is also available in English.

Logos partners grey