Basishouding van de integraal werkende professional

We weten dat zorg en problemen zich niet alleen tot een onderdeel van het dagelijks leven beperken. Een opeenstapeling kan chronische stress veroorzaken, waardoor iemand niet meer in staat is volwaardig te functioneren. Uit onderzoek blijkt dat de kenmerken van professionals een sterkere voorspeller zijn van de uitkomst van een ondersteuningstraject dan persoonskenmerken van cliënten. Wat vraagt dit van jou als professional?

In deze video, begeleid door de casusbeschrijving van alleenstaande moeder Daisy, delen we de top 5 van werkzame elementen.

Casusbeschrijving

Daisy is eind twintig en na de zoveelste hoogoplopende ruzie met haar vriend bij haar moeder ingetrokken samen met haar twee kinderen. Haar moeder woont in een tweekamer seniorenwoning. Daisy heeft veel zorgen. Haar relatie is verbroken, ze is op zoek naar een woning, ze heeft schulden en de gezondheid van haar moeder gaat achteruit. En alsof dat nog niet genoeg is, klagen de benedenburen steeds over geluidsoverlast van de kinderen. Daisy ervaart enorm veel stress en kampt steeds vaker met depressieve gedachten. Via de huisarts komt ze bij het buurtteam terecht.

De moeder van Daisy woont in een seniorenwoningen. Door artritis is zij slecht ter been en heeft zij last van evenwichtsproblemen. Ze is erg blij met deze gelijkvloerse tweekamerwoning en lift in het gebouw. De benedenburen klagen regelmatig over geluidsoverlast en willen dat Daisy en de kinderen vertrekken. De laatste keer dreigden ze met het bellen van de politie. Daisy weet niet goed waar ze heen moet. Ze staat ingeschreven voor een sociale huurwoning, maar de wachtlijsten zijn lang. En een woning in de vrije huursector kan ze niet betalen. Ze heeft geen werk, omdat ze haar handen vol heeft aan de zorg voor haar beide kinderen en voor haar moeder. 

Dio, de oudste zit in groep 4 en kan moeilijk meekomen met de klas. Hij heeft moeite om zich te concentreren en zelfstandig te werken. Hij is erg druk en heeft regelmatig ruzie met andere kinderen. Zijn lerares heeft in overleg met Daisy de hulp ingeroepen van de ouder- en kind adviseur op school. Ze maakt ze zich zorgen over Dio’s ontwikkeling en leerachterstand. Daisy herkent de problemen. Thuis luistert hij slecht. Hij kan erg druk doen en woest worden als hij zijn zin niet krijgt. Zijn jongere zusje moet het vaak ontgelden. Daisy vindt het moeilijk om streng voor Dio te zijn. Ze heeft het idee dat Dio zo doet door de scheiding. Om hem te beschermen, houdt ze het contact met Andy steeds meer af. Hij is namelijk al meerdere keren niet op komen dagen en draagt financieel niets bij aan zijn kinderen. Elke keer zijn de kinderen teleurgesteld als papa niet komt en dan mag zij weer puinruimen. Daisy hoopt dat Dio op zijn school kan blijven als zij een nieuwe woning vinden. Dan is er in ieder geval iets dat voor hem hetzelfde blijft. Met de jongste van zes, Démi gaat het gelukkig goed. Ze is een vrolijk meisje en heel close met oma. 

Daisy komt bij het buurtteam met de vraag of ze haar kunnen helpen bij het vinden van een woning en het wegwerken van haar schulden. Ze hoopt weer meer grip op haar leven te krijgen.

N.B. Vanwege privacy en herkenbaarheid gaat de casusbeschrijving niet over een bestaand persoon, maar is het een constructie van werkelijke situaties.