COmpas: communicatiemiddelen

Welkom op de themapagina ‘Communicatiemiddelen’ van het koploperproject cliëntondersteuning. Veel inwoners weten cliëntondersteuning nog niet te vinden. Hoe zorgen we ervoor dat onafhankelijke cliëntondersteuning beter vindbaar en zichtbaar is binnen gemeenten? Deze pagina gaat over de inzet van verschillende communicatiemiddelen bij het verder verspreiden van informatie over en het beter bekend maken van het aanbod van cliëntondersteuning. Op deze pagina vind je voorbeelden hoe koplopergemeenten communicatiemiddelen ingezet hebben, welke verschillende opties er zijn en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.

Strategische inzet communicatiemiddelen (pag. 7)

Als de communicatiestrategie en de boodschap zijn vastgesteld, kijk je naar een gepaste manier om de communicatie praktisch vorm te geven. De middelen moeten passen bij de fase, het onderwerp en het communicatiedoel en moeten natuurlijk vooral de doelgroep bereiken. Voor een effectieve aanpak is een goede balans tussen on- en offline middelen essentieel. Er wordt vaak gebruik gemaakt van een website of flyer om OCO onder de aandacht te brengen, maar er is nog veel meer mogelijk. Bespreek welke middelen voor welke doelgroep geschikt zijn. Het is vaak maatwerk om de verschillende doelgroepen goed te bereiken. Je leest hier meer over bij stap 5 van het stappenplan strategische communicatie.

Praktijkvoorbeelden

Online smoelenboek in Teylingen

Binnen het koploperproject zet gemeente Teylingen sterk in op vergroten van de bekendheid van het Meedenkersnetwerk. Dit doen zij onder andere door het online smoelenboek, waarin cliëntondersteuners met foto en achtergrond gepresenteerd worden. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van video's, flyers en social media. Benieuwd naar de aanpak van Teylingen? Lees hier hoe zij aan de slag zijn gegaan.

Inloopspreekuur

Op diverse manieren kan een onafhankelijke cliëntondersteuner de dienstverlening laagdrempeliger en toegankelijker aanbieden. Bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op plaatsen in de omgeving waar mogelijke doelgroepen vaak komen, zoals dagactiviteitencentra, buurt- of dorpshuizen, gezondheidscentra, wijkservicepunten en koffie-inloopplaatsen. Op deze plaatsen kunnen cliëntondersteuners hun bekendheid en zichtbaarheid vergroten en vrijblijvende gesprekken voeren met bezoekers. 

Video's over cliëntondersteuning

Video's kunnen op verschillende manieren ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan een animatie waarin duidelijk gemaakt wordt hoe en waar je contact op kunt nemen met een cliëntondersteuner, of een interview met een inwoner die onlangs geholpen is door een cliëntondersteuner en over zijn/haar ervaring vertelt. Op deze pagina vind je een verzameling van verschillende video's die ingezet worden door koplopergemeenten om de bekendheid van cliëntondersteuning te vergroten.

Wijzer met CO

De gemeente Pekela geeft op diverse manier aandacht aan haar kwetsbare inwoners. Maatwerk, praktische betrokkenheid en noodzakelijke creativiteit zijn belangrijke pijlers. De doorontwikkeling van onafhankelijke cliëntondersteuning draagt bij aan passende ondersteuning van kwetsbare inwoners en/of inwoners in een kwetsbare situatie. Bekijk hier de Wijzer die zij hebben ontwikkeld.

Tools 

Toolbox campagne 'Co'

Je kunt in jouw communicatiestrategie gebruik maken van reeds bestaande middelen over cliëntondersteuning. Bekijk hier de toolbox van de campagne 'Co'. De teksten en flyers zijn aan te passen aan de lokale situatie in jouw gemeente.