Gemeente Ede

De gemeente Ede heeft veel aandacht voor de onafhankelijke inwonersondersteuning en heeft met Adviesraad Sociaal Domein Ede, sociaal werk Stimenz en informele organisaties (zoals COSBO, Malkander en Vluchtelingen Werk Nederland) beleid hierop ontwikkeld.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

Omdat de inwoner het uitgangspunt is, wordt er in Ede niet gesproken over cliëntondersteuning maar over inwonerondersteuning. Ook als je geen cliënt bent, kan je met een hulpvraag terecht.

Ambities

  • Een goed georganiseerde inwonersondersteuning.  
  • Een ambassadeursfunctie vervullen in de regio, waarbij kennis en ervaring actief gedeeld zal worden in de valleiregio.
  • Verder vormgeven aan de inzet en samenwerking van informele en formele ondersteuners.
  • Onderzoek of de inzet van laagdrempelige vroegtijdige inwonerondersteuning zwaardere zorg kan voorkomen door middel van onderzoek en monitoring.

Ondanks inwonersondersteuning voor alle inwoners is, heeft de gemeente wel een aantal focus doelgroepen geformuleerd:

  • dak- en thuislozen
  • inwoners met een psychiatrische aandoening
  • inwoners met een niet-westerse achtergrond.

Met de COSBO en onafhankelijke ouderenadviseurs wordt er ook gekeken naar kwetsbare ouderen.

Doorstart

Het koploperproject in de huidige vorm is afgerond, maar de versterking van cliëntondersteuning is nog steeds in volle gang. Gemeenten kunnen middels een SPUK-aanvraag (Specifieke Uitkering) aan de slag met de (door)ontwikkeling van cliëntondersteuning. Gemeente Ede heeft met behulp van deze specifieke uitkering een doorstart gemaakt en blijft daarmee actief werken aan het versterken en doorontwikkelen van cliëntondersteuning.

Contactgegevens

Gemeente Ede, Elza Knoop: elza.knoop@ede.nl