Koploper Son en Breugel
In de gemeente Son en Breugel wordt gewerkt met informele cliëntondersteuning. In het Koplopertraject willen zij zich richten op het versterken en uitbreiden van de bestaande cliëntondersteuning.
Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?
Gezamenlijk en in afstemming met maatschappelijke partners, onder andere vertegenwoordigers van de ouderenorganisaties, de Adviesraad Sociaal Domein en de welzijnsorganisatie LEVgroep, is de afgelopen jaren invulling gegeven aan reeds bestaande cliëntondersteuning. In de gemeente wordt gewerkt met een pool van vrijwillige cliëntondersteuners en kan er waar nodig beroep gedaan worden op beroepsmatige onafhankelijke clientondersteuner. Bij aanvang bestond de pool uit twaalf vrijwillige cliëntondersteuners vanuit ouderenorganisaties en het Chronisch Zieken en Gehandicaptenplatform. Zij richten zich voornamelijk op de Wmo.
Ambities
De gemeente Son en Breugel zet in op het versterken en uitbreiden van de bestaande cliëntondersteuning. Onder andere wil de gemeente inzetten op:
1. Vergroten van de bekend-/ vindbaarheid;
2. Verbeteren van de samenwerking;
3. Vergroten van de deskundigheid van onafhankelijke cliëntondersteuners.
4. versterken van de cliëntondersteuning in het kader van de Jeugdwet en Participatiewet (inkomensondersteuning);
5. versterken van de cliëntondersteuning in de 0e lijn.
Contactgegevens
Maarten van den Broek m.van.den.broek@meedemeentgroep.nl