Gemeente Waddinxveen

De gemeente Waddinxveen heeft zich hard gemaakt voor één integrale toegang voor alle vragen op het gebied van het sociaal domein, in de vorm van het oprichten van het preventieteam Wadwijzer. De gemeente onderstreept dat het onderbrengen van onafhankelijke cliëntondersteuning binnen dit team maakt dat de expertise goed ontsloten wordt voor de inwoners.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In gemeente Waddinxveen is de afgelopen jaren een grote stap gezet om de positie en de toegankelijkheid van de cliëntondersteuners beter in te richten.  De gemeente heeft zich hard gemaakt voor één integrale toegang voor alle vragen op het gebied van het sociaal domein, in de vorm van het oprichten van het preventieteam Wadwijzer. Het team bestaat uit 7 organisaties en 14 disciplines en de aanpak is gericht op preventie. De cliëntondersteuners maken deel uit van het team. De gemeente onderstreept dat het onderbrengen van onafhankelijke cliëntondersteuning binnen dit team maakt dat de expertise goed ontsloten wordt voor de inwoners.

Ambities

Binnen het koploperproject wil de gemeente aan de slag met de

  • Borging van de functie van cliëntondersteuning binnen het team.
  • Stimuleren van de integrale aanpak en werkwijzen.
  • Borgen van de werkprocessen en ontwikkelen van een monitor waarmee impact van deze werkwijzen in de praktijk zichtbaar worden gemaakt.

Contactgegevens

Gemeente Waddinxveen, Wiecher Elkink  W.Elkink@waddinxveen.nl of Marte Souwer, msouwer@ggdhm.nl