NLmatcht: bedrijven ondersteunen maatschappelijke organisaties

nieuwsbericht - 10 oktober 2016
 1322 keer gelezen

Tachtig Nederlandse maatschappelijk betrokken ondernemingen organiseren voor de eerste keer gezamenlijk NLmatcht. In de periode van 10 oktober tot 24 november organiseren zij allemaal een matchevenement in hun omgeving. Alle bedrijven kunnen meedoen en zo de maatschappelijke organisaties bij hen in de buurt ondersteunen.

3000 matches

De samenwerkende organisaties streven naar 3000 matches. Een match is een concrete afspraak tot samenwerking tussen een bedrijf en een stichting of vereniging. Het bedrijf schenkt kennis, tijd, expertise, handjes, goederen, faciliteiten, publiciteit of contacten. De inschatting is dat deze matches een gemiddelde waarde van zo’n 1000 euro zullen hebben. Dat zijn de kosten van materialen plus de gemiddelde loonkosten van een medewerker-vrijwilliger. Dat betekent in totaal zo'n 3 miljoen euro aan maatschappelijke waarde.

Werkzame elementen

NLmatcht zet daarmee de praktijk voort van de Maatschappelijke Beursvloer. Over de in verleden opgedane praktijkervaringen en de werkzame elementen van Beursvloeren, leest u in deze methodeschrijving in de databank Effectieve sociale interventies. Voor het organiseren van een dergelijke beursvloer is bovendien een toolkit beschikbaar.

Meer informatie

NLmatcht is een initiatief van het Netwerk van Intermediairs in Betrokken Ondernemen (NIBO) van MVO Nederland. Dit MVO-netwerk werkt samen met De Nederlandse Uitdaging, Stichting Present Nederland, Samen voor Betrokken ondernemen en Nederland Cares, en wordt ondersteund door het Oranje Fonds en De Maatschappelijke Beursvloer (onderdeel van Movisie). Lees ook meer informatie op de website van MVO Nederland.