Winnaars #kenjemij bekend

nieuwsbericht - 5 april 2016

Vandaag maken we de winnaars bekend van de Movisie #kenjemij campagne. Weet jij eigenlijk wat jouw cliënt het allerbelangrijkst vindt in zijn leven? Die vraag stelden we professionals in zorg & welzijn. En we kregen veel mooie reacties binnen! Tot afgelopen dinsdag 19 april kon iedereen op social media en op onze website zijn of haar reactie of ervaringen plaatsen.

Een goed gesprek aangaan met je cliënt en zijn of haar mantelzorger(s) is niet altijd even gemakkelijk. Soms blijf je hangen in de dagelijkse en praktische zaken. Met #kenjemij daagden we iedereen uit om eens wat verder te gaan. Onder de inzenders hebben wij drie Ken je mij spellen verloot, deze prijswinnaars ontvangen vandaag persoonlijk bericht.

Van harte gefeliciteerd Rianne, Ilona en Marion H.!

Niet gewonnen, maar wel interesse in Ken je mij?

Je kunt Ken je mij? bestellen op onze website. Dit spel helpt je als beroepskracht om een goed gesprek aan te gaan met je cliënt en zijn of haar mantelzorger. Kom alles van elkaar te weten! Van jullie ideeën over de taakverdeling en communicatie tot wat je écht belangrijk vindt in het leven. Ken je mij? is heel geschikt om te spelen als je de zorg evalueert.

Een greep uit de vragen die professionals met ons deelden:

@Movisie Een eenvoudige vraag als: "Wie vindt het belangrijk dat het goed gaat met jou?" opent vaak al een gesprek over netwerk. #kenjemij

— Sandra Hopkins (@systeemwerker) 19 april 2016

#kenjemij
Wat heb je de afgelopen week in je werk meegemaakt waar je heerlijk blij van werd?

— Rianne Sturkenboom (@r_sturkenboom) 13 april 2016

Ook werden op onze website mooie antwoorden en ervaringen gedeeld:

Bij een koffie drink momentje bij een cliënt vroeg ik: als u de kans krijgt om iets leuks buiten de deur te doen, wat zou u dan graag willen doen? Antwoord van cliënt: Ik zou zo graag weer eens naar de 'Blokker', gewoon lekker kijken naar alle leuke spulletjes. Waarop ik zei: Goh. Maar dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Waarom gebeurd dat niet?. Waarop de cliënt zei. Zoiets heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon eens door te vragen. Aandacht voor elkaar. Juist in het dagelijkse leven. Hoe druk kan je zijn. - Marion

De organisatie waar ik voor werkte behandelde een jong gezin met twee kinderen. Oma vaderszijde had veel weerstand tegen het feit dat het gezin in een huis van de zorgorganisatie woonde. Zo erg, dat het gezin geen contact meer met haar wilde - en de hulpverlening ook niet. Toen ik betrokken raakte heb ik oma gevraagd wat zij haar zoon en zijn gezin toewenste. Ze zei: "Een eigen huis, niet een gekkenhuis. De vlag wappert aan de gevel, iedereen kan zien dat hij gek is." Van vroeger uit bleek zij geleerd te hebben niet naar de mensen met een verstandelijke beperking te mogen kijken en al helemaal niet in de buurt van tehuizen te mogen komen, herkenbaar aan de gekleurde vlaggen. Oma en ik hebben de vlag verwijderd - er was weer gesprek mogelijk en dit kwam de hulp aan het gezin ten goede. De les die ik leerde: hulpverleners zijn passanten. Vraag naar verwanten, de sleutel zit in samenwerken! - Sandra

Bekijk meer van deze verhalen onderaan de pagina movisie.nl/kenjemij.

Bekijk ook: tien portretten die laten zien hoe belangrijk het is voor cliënten en mantelzorgers om eigen regie te houden.