Kruimelpad Home Over Movisie Medewerkers Pien van der Sanden Profiel: Pien van der Sanden Contact met Pien p.vandersanden@movisie.nl 030-7892198 Functie Projectmedewerker Team Thuis in de wijk Ik heb meegewerkt aan: Categorie: Artikel Type: Interview Indicatievrij werken door buurtteams in Nijmegen De medewerkers van Stichting Buurtteams Volwassenen Nijmegen (SBVN) pakken zoveel mogelijk hulpvragen van inwoners zelf op en verwijzen indien nodig naar andere zorgaanbieders. Ook als mensen... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Hoe krijgen inwoners met meerdere hulpvragen toegang tot de Wmo in Zeist? Movisie en MIND gaan in zes gemeenten na op welke wijze zij de toegang tot de Wmo en psychische zorg integraal vormgeven, voor inwoners met psychiatrische... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Uit de praktijk: samenwerking tussen cliëntondersteuning en de toegang Het is in Nederland niet altijd makkelijk om de weg naar passende hulp en ondersteuning te vinden. Een cliëntondersteuner kan helpen in deze zoektocht. Een goede... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Het belang van goede samenwerking tussen cliëntondersteuning en de toegang In Nederland heeft elke inwoner met een hulpvraag recht op passende hulp en ondersteuning. Het is alleen niet voor iedereen makkelijk om de juiste weg naar... Categorie: Artikel Type: Terugblik bijeenkomst Politiseren kun je leren: 10 tips om samen armoede aan te pakken Armoede aanpakken door structurele problemen zichtbaar te maken. Daarover ging de Q&A Politiserend werken in de week van de Challenge Armoede 2022. Want hoe kun je... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Inwoners integraal op weg helpen naar hulp in Zaanstreek-Waterland Bij het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg (MABZ) van GGD Zaanstreek-Waterland worden inwoners geholpen met sociale en psychische hulpvragen. Hier komen meldingen binnen over inwoners die... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk ‘Op een wachtlijst komen mag nooit de uitkomst zijn’ In gemeente Maastricht worden in twee wijken inwoners met psychische en sociale problematiek drempelloos geholpen naar de toegang tot hulp en ondersteuning. Ook als deze hulp... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Op bezoek bij de Huiskamer in Zaandam Bij de Huiskamer in Zaandam is iedereen welkom. Dak- of thuisloos, psychische problemen, burn-out of eenzaam, iedereen telt hier mee en kan gratis langskomen voor een... Categorie: Publicatie Type: Infographic Organiseren en versterken van cliëntondersteuning in jouw gemeente: een stappenplan Cliëntondersteuning is voor gemeenten en samenwerkingspartners een middel om het stelsel van zorg en welzijn te verbeteren: om het persoonsgerichter, betrouwbaarder en toegankelijker in te richten... Categorie: Artikel Type: Interview Politiserend werken: pak armoede aan door structurele problemen zichtbaar te maken Hoe ondersteun je mensen die niet rond kunnen komen? En wat doe je als je merkt dat financiële problematiek een structurele oorzaak heeft? Professionals, vrijwilligers en... Categorie: Artikel Type: Column 'Armoede kan ook jou overkomen' 'Het is tijd voor een structurele aanpak van armoede, ' schrijft Pien van der Sanden, projectmedewerker Armoede en Schulden. Wat heb je ervoor nodig om die... Categorie: Artikel Type: Interview Toegang en cliëntondersteuning: Gemeente Middelburg slaat de handen ineen Gemeente Middelburg zet zich in om (de weg naar) hulp en ondersteuning in het sociaal domein voor inwoners te verbeteren. Daarom nemen zij deel aan het... Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Cliëntondersteuning in Zoetermeer: ‘We gaan uit van wat de inwoner wél kan’ Gemeenten zijn wettelijk verplicht onafhankelijke cliëntondersteuning aan te bieden. Met deelname aan het Koploperproject Cliëntondersteuning heeft gemeente Zoetermeer hier een impuls aangegeven. Aanleiding voor verandering was... Categorie: Artikel Type: Interview Koploper Midden-Drenthe gedegen van start: 'Ga het gesprek met elkaar aan' Gemeente Midden-Drenthe heeft de ambitie om onafhankelijke cliëntondersteuning te versterken én de bekendheid te vergroten. Aanleiding is o.a. het cliëntervaringsonderzoek: inwoners die hulp ontvangen uit de... Categorie: Artikel Type: Interview 'Een voorwaarde om beleid te maken is om je te laten voeden door de samenleving' Renate Richters was van 2016 tot en met 2022 wethouder in Eindhoven en verantwoordelijk voor het sociaal domein. Daarnaast was zij de afgelopen tijd nauw betrokken... Categorie: Publicatie Type: Publicatie Onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente Waalwijk In opdracht van de gemeente Waalwijk heeft ContourdeTwern het zogenoemde ‘Waalwijks model’ voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) ontworpen. Uniek aan deze aanpak is de inzet van informele... Categorie: Publicatie Type: Brochure Bestaanszekerheid onder druk Bestaanszekerheid staat hoog op de politieke en maatschappelijke agenda. Als term is het de afgelopen jaren steeds meer in de belangstelling gekomen. Deze publicatie geeft een... Categorie: Publicatie Type: Publicatie Naar nul huisuitzettingen. Zo doe je dat! Het aantal huisuitzettingen wegens huurachterstand is de afgelopen jaren sterk gedaald; van ruim 8000 huisuitzettingen in 2016 naar ongeveer 3000 in 2020. Het voorkomen van huisuitzettingen... Categorie: Artikel Type: Movisies artikel Gezond ouder worden in je eigen wijk In Zaanstad kunnen ouderen deelnemen aan gespreksgroepen Levenskunst. Agaath Vermast, 76 jaar, is ontwikkelaar van deze gespreksgroepen. Categorie: Artikel Type: Interview Meedenkers Kerkrade laagdrempelig en toegankelijk van start Koploper Kerkrade organiseert onafhankelijke cliëntondersteuning op een zo breed mogelijke en laagdrempelige manier. De gemeente speelt daarmee in op de behoefte van inwoners en sluit aan... Toon meer
Categorie: Artikel Type: Interview Indicatievrij werken door buurtteams in Nijmegen De medewerkers van Stichting Buurtteams Volwassenen Nijmegen (SBVN) pakken zoveel mogelijk hulpvragen van inwoners zelf op en verwijzen indien nodig naar andere zorgaanbieders. Ook als mensen...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Hoe krijgen inwoners met meerdere hulpvragen toegang tot de Wmo in Zeist? Movisie en MIND gaan in zes gemeenten na op welke wijze zij de toegang tot de Wmo en psychische zorg integraal vormgeven, voor inwoners met psychiatrische...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Uit de praktijk: samenwerking tussen cliëntondersteuning en de toegang Het is in Nederland niet altijd makkelijk om de weg naar passende hulp en ondersteuning te vinden. Een cliëntondersteuner kan helpen in deze zoektocht. Een goede...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Het belang van goede samenwerking tussen cliëntondersteuning en de toegang In Nederland heeft elke inwoner met een hulpvraag recht op passende hulp en ondersteuning. Het is alleen niet voor iedereen makkelijk om de juiste weg naar...
Categorie: Artikel Type: Terugblik bijeenkomst Politiseren kun je leren: 10 tips om samen armoede aan te pakken Armoede aanpakken door structurele problemen zichtbaar te maken. Daarover ging de Q&A Politiserend werken in de week van de Challenge Armoede 2022. Want hoe kun je...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Inwoners integraal op weg helpen naar hulp in Zaanstreek-Waterland Bij het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg (MABZ) van GGD Zaanstreek-Waterland worden inwoners geholpen met sociale en psychische hulpvragen. Hier komen meldingen binnen over inwoners die...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk ‘Op een wachtlijst komen mag nooit de uitkomst zijn’ In gemeente Maastricht worden in twee wijken inwoners met psychische en sociale problematiek drempelloos geholpen naar de toegang tot hulp en ondersteuning. Ook als deze hulp...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Op bezoek bij de Huiskamer in Zaandam Bij de Huiskamer in Zaandam is iedereen welkom. Dak- of thuisloos, psychische problemen, burn-out of eenzaam, iedereen telt hier mee en kan gratis langskomen voor een...
Categorie: Publicatie Type: Infographic Organiseren en versterken van cliëntondersteuning in jouw gemeente: een stappenplan Cliëntondersteuning is voor gemeenten en samenwerkingspartners een middel om het stelsel van zorg en welzijn te verbeteren: om het persoonsgerichter, betrouwbaarder en toegankelijker in te richten...
Categorie: Artikel Type: Interview Politiserend werken: pak armoede aan door structurele problemen zichtbaar te maken Hoe ondersteun je mensen die niet rond kunnen komen? En wat doe je als je merkt dat financiële problematiek een structurele oorzaak heeft? Professionals, vrijwilligers en...
Categorie: Artikel Type: Column 'Armoede kan ook jou overkomen' 'Het is tijd voor een structurele aanpak van armoede, ' schrijft Pien van der Sanden, projectmedewerker Armoede en Schulden. Wat heb je ervoor nodig om die...
Categorie: Artikel Type: Interview Toegang en cliëntondersteuning: Gemeente Middelburg slaat de handen ineen Gemeente Middelburg zet zich in om (de weg naar) hulp en ondersteuning in het sociaal domein voor inwoners te verbeteren. Daarom nemen zij deel aan het...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Cliëntondersteuning in Zoetermeer: ‘We gaan uit van wat de inwoner wél kan’ Gemeenten zijn wettelijk verplicht onafhankelijke cliëntondersteuning aan te bieden. Met deelname aan het Koploperproject Cliëntondersteuning heeft gemeente Zoetermeer hier een impuls aangegeven. Aanleiding voor verandering was...
Categorie: Artikel Type: Interview Koploper Midden-Drenthe gedegen van start: 'Ga het gesprek met elkaar aan' Gemeente Midden-Drenthe heeft de ambitie om onafhankelijke cliëntondersteuning te versterken én de bekendheid te vergroten. Aanleiding is o.a. het cliëntervaringsonderzoek: inwoners die hulp ontvangen uit de...
Categorie: Artikel Type: Interview 'Een voorwaarde om beleid te maken is om je te laten voeden door de samenleving' Renate Richters was van 2016 tot en met 2022 wethouder in Eindhoven en verantwoordelijk voor het sociaal domein. Daarnaast was zij de afgelopen tijd nauw betrokken...
Categorie: Publicatie Type: Publicatie Onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente Waalwijk In opdracht van de gemeente Waalwijk heeft ContourdeTwern het zogenoemde ‘Waalwijks model’ voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) ontworpen. Uniek aan deze aanpak is de inzet van informele...
Categorie: Publicatie Type: Brochure Bestaanszekerheid onder druk Bestaanszekerheid staat hoog op de politieke en maatschappelijke agenda. Als term is het de afgelopen jaren steeds meer in de belangstelling gekomen. Deze publicatie geeft een...
Categorie: Publicatie Type: Publicatie Naar nul huisuitzettingen. Zo doe je dat! Het aantal huisuitzettingen wegens huurachterstand is de afgelopen jaren sterk gedaald; van ruim 8000 huisuitzettingen in 2016 naar ongeveer 3000 in 2020. Het voorkomen van huisuitzettingen...
Categorie: Artikel Type: Movisies artikel Gezond ouder worden in je eigen wijk In Zaanstad kunnen ouderen deelnemen aan gespreksgroepen Levenskunst. Agaath Vermast, 76 jaar, is ontwikkelaar van deze gespreksgroepen.
Categorie: Artikel Type: Interview Meedenkers Kerkrade laagdrempelig en toegankelijk van start Koploper Kerkrade organiseert onafhankelijke cliëntondersteuning op een zo breed mogelijke en laagdrempelige manier. De gemeente speelt daarmee in op de behoefte van inwoners en sluit aan...