PERSBERICHT - Tilburgse scholieren winnen WE CAN Young awards 2013

persbericht - 25 november 2013

Zwolse filmers krijgen juryprijs

Thomas van Ham en Taylan Mete zijn met hun ‘broodje changemaker’ WE CAN Young changemaker van het jaar 2013 geworden. Met maar liefst 550 stemmen sleepten de 16-jarigen de publieksprijs in de wacht. Thomas en Taylan bedachten het broodje en gingen tijdens de verkoop het gesprek aan met medescholieren over respect tussen jongen en meiden en grenzen op het gebied van seks en relaties. De juryprijs ging naar de Zwolse filmmakers Laura Bakker en Mauro Casarini. Op 23 november reikte jurylid en zanger Jasper Mook de beide prijzen uit.

In het juryrapport wordt het Broodje Changemaker een ‘uniek product’ genoemd. “Door deze actie heeft de jongerencampagne WE CAN Young in Tilburg enorm veel bekendheid gekregen. Bovendien prees de jury de enorme campagnedrift van deze jongens om zo stemmen te verzamelen.” En dat is wat changemakers doen: zoveel mogelijk aandacht genereren voor de thema’s van de campagne om op die manier jongeren na te laten denken over stereotype beelden die er zijn over de verschillen tussen jongens en meiden.

Juryprijs

De jury koos als winnaars: Laura Bakker (18) en Mauro Casarini (17) uit Zwolle. Zij bereiken jongeren door hun passie te volgen, het maken van films. ‘Misverstand’ en ‘Stoer’ zijn slechts enkele filmtitels waarbij zij scheve seksuele verhoudingen tussen jongens en meiden in beeld brengen. In het juryrapport staat: “De actie van deze changemakers is echt van deze tijd door social media te gebruiken als YouTube en ze hebben grote ambities met hun project.” Beide winnaars wonnen een verzorgde dag naar een pretpark naar keuze met een aantal vrienden t.w.v. € 300.Overige genomineerden waren Laurie Matulewicz uit Delft en Luuk Postma uit Zwolle.

Eervolle vermelding

De jury stond in het bijzonder stil bij de inzending van twee meiden uit Tilburg. Zij mochten niet met naam genoemd worden om veiligheidsredenen, maar schreven – zonder dat hun families het mogen weten - een rap over ongelijkheid tussen jongens en meiden. De jury vond deze inzending een eervolle vermelding waard omdat hun actie goed aanhaakt bij de thematiek van de WE CAN Young campagne en tegelijkertijd de kwetsbaarheid van het onderwerp en sommige meiden laat zien.

Over WE CAN Young

WE CAN Young is een landelijke campagne met een duidelijk doel: dat jongeren respectvol met elkaar omgaan en zich bewust zijn van grenzen als het gaat om seks en relaties. WE CAN Young gaat ook over stereotype beelden die van mannen, vrouwen, jongens en meisjes bestaan. De campagne wil jongeren stimuleren om over deze beelden na te denken en ze niet voor lief te nemen. WE CAN Young is actief in 15 gemeenten: Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn. Arnhem, Breda, Delft, Den haag, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Helmond, Leiden, Tilburg en Zwolle.

Meer informatie

Voor meer informatie of voor het opvragen van meer fotomateriaal van de uitreiking: Communicatie, Wilco Lindenberg, 030 789 2179, 06 1427 1418, w.lindenberg@movisie.nl