Maak kennis met Popular Education

De gezondheidsachterstanden bij Somalische en Afghaanse Nederlanders verminderen door de gemeenschap te versterken en het individu. Dat gebeurde in het project Betere gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders van Movisie. Samen met Stichtingen Sahan en Voice of Afghan Women startte dit project in 2015 in een Somalische gemeenschap in Tilburg en een Afghaanse gemeenschap in Rotterdam. In 2019 werd het project afgerond. Op deze pagina vind je meer informatie over Popular Education.

Over Popular Education

Somalische en Afghaanse Nederlanders doen vaker een beroep op zorgvoorzieningen en vinden dat ze onvoldoende regie over hun leven hebben. In het project Betere Gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders werd een groep community workers getraind in de methode Popular Education en vijf technieken om de gemeenschappen aan te zetten tot acties die de gezondheidssituatie verbeteren. Community workers zijn vaak sleutelfiguren uit de gemeenschap. Zij kunnen sneller de dialoog aangaan om zo tot de kern van de echte problemen te komen. De gemeenschap maakt een gezamenlijke keus welke onderwerpen belangrijk zijn om aan te pakken; dit wordt niet van bovenaf opgelegd. In deze twee aspecten van cultuur en gemeenschap ligt de kracht van het project. Movisie ontwikkelde een handboek voor community workers. Hierin staat de methode en in te zetten technieken beschreven.

Bekijk Handboek

Gezondheidsachterstanden van mensen in een kwetsbare positie verkleinen

FNO stimuleert in het programma Gezonde Toekomst Dichterbij 46 projecten die bijdragen aan het verkleinen van gezondheidsachterstanden bij mensen met een laag sociaaleconomische status. Het project Betere gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders van Movisie is een van deze projecten. In Movisies nr. 2 (juni 2019) beschrijven we wat er in deze projecten gebeurt en hoe ze bijdragen ze bij aan de (ervaren) gezondheid.

Lees de Movisies

Rapport ‘Betere gezondheid van Somalische en Afghaanse Nederlanders door empowerment’

De inzet van de methode Popular Education heeft bijgedragen aan verbeteringen in de ervaren gezondheid van deelnemers in het Project Betere Gezondheid voor Somalische en Afghaanse Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar de effecten van de methode op basis van interviews met deelnemers en betrokkenen.

Lees en download rapport

Zingen over huwelijksdwang

Movisie-adviseur Mellouki Cadat-Lampe blogt op Zorg+Welzijn  over zijn ervaring bij een Afghaanse groep vrouwen.

Lees de blog.

Toelichting van projectleiders

In 2018 waren projectleiders Mellouki Cadat en Bora Avric Spraakmakers op het congrestival Sociaal&Gezond. In het kader daarvan gaven ze antwoord op vier vragen vragen over deze manier van ‘ervarend leren’.

Lees vier vragen aan