Respectvol over liefde en diversiteit

Wij, jij en ik
praktijkvoorbeeld - 22 maart 2016

Lesbische, homo, bi, transgender en heteroseksuele jongeren geven les aan leeftijdsgenoten op het vmbo over LHBT. Dit peer-to-peercontact gaat stereotiepe beeldvorming tegen.

Wat levert Wij, jij en ik op?

Leerlingen kunnen vragen stellen aan LHBT-peer-educators en hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten. De lessen geven jongeren de kans om meningen uit te wisselen in de klas. Jongeren komen hierdoor meer te weten over LHBT. Het project gaat stereotiepe beeldvorming tegen en het daagt jongeren uit zelf een bijdrage te leveren aan respectvol omgaan met liefde en diversiteit.

Hoe werkt Wij, jij en ik?

Wij, jij en ik is een serie van vier lessen en een vijfde bijeenkomst waarvan de leerlingen zelf de inhoud mogen bepalen:

  1. De jongeren leren elkaar kennen en de leerlingen bedenken vragen over LHBT.
  2. Is het mogelijk om bevriend te zijn met een LHBT-leeftijdgenoot?
  3. De peer educators delen hun coming-outverhaal en praten over stereotiepe beeldvorming, bijvoorbeeld in een lagerhuisdebat.
  4. Evaluatie en het bedenken van een eigen activiteit voor de afsluitende les.
  5. De activiteit die de leerlingen zelf bepaald hebben, denk aan het organiseren van een Roze Dag of met de hele klas kijken naar een mooie film.

Wat zijn de succesfactoren?

  • In de lessen is veel ruimte voor interactie en het uitwisselen van meningen.
  • Wij, jij en ik gaat stereotiepe beeldvorming tegen door het contact van jongeren met LHBT-leeftijdgenoten. Ze zien via de peer-educators dat vriendschap tussen een hetero- en een LHBT-jongere mogelijk is.
  • Het zet jongeren aan het denken over respectvol omgaan met liefde en diversiteit.

Met wie wordt samengewerkt?

De peer educators zijn studenten van de Haagse Hogeschool, Universiteit Leiden, ROC's, COC Haag-landen. De trainers van de peer educators zijn docenten van de Haagse Hogeschool. Verder is samengewerkt met jongeren van Respect2Love.

Iets voor u?

Als u op zoek bent naar een interactieve manier met veel impact om jongeren over seksuele diversiteit te informeren, is dit wellicht interessant.

Website

www.gayandschool.nl/kennisbank/wij-jij-en-ik/

Evaluatie

Het project is in 2014 geëvalueerd op twee scholen (tien klassen) door vooraf en achteraf een vragenlijst af te nemen. Hieruit bleek dat in enkele klassen de mening over LHBT’s positiever was geworden, in één klas negatiever was geworden en in de overige klassen hetzelfde was gebleven.

Looptijd

Het project is gestart in het voorjaar van 2014.

Uitvoerende organisaties

Universiteit Leiden in samenwerking met de Haagse Hogeschool.

Contact

Marieke Kroneman

E m.kroneman@hhs.nl