Organiseren en versterken van cliëntondersteuning in jouw gemeente: een stappenplan

Cliëntondersteuning is voor gemeenten en samenwerkingspartners een middel om het stelsel van zorg en welzijn te verbeteren: om het persoonsgerichter, betrouwbaarder en toegankelijker in te richten. Dankzij cliëntondersteuning kunnen de vragen en behoeften van inwoners duidelijker worden. Zo kunnen zij hun zorg en ondersteuning beter regelen. Dit stappenplan helpt bij het vormgeven van cliëntondersteuning in jouw gemeente. 

Hoe versterk je cliëntondersteuning?

De wet geeft veel ruimte voor de inhoudelijke invulling. Om cliëntondersteuning te versterken is het proces minstens zo belangrijk als de inhoudelijke overwegingen. Hoe pak je het versterken en doorontwikkelen van cliëntondersteuning aan? Deze infographic biedt een overzicht in de stappen uit dat proces die ondersteunend kunnen zijn bij de doorontwikkeling, gebaseerd op de praktijkervaringen uit het Koploperproject.

Stap voor stap 

Het is allereerst belangrijk om de aanleiding te bespreken, initiatiefnemers op te zoeken en de boodschap te definiëren. Wie zijn in jouw gemeente de initiatiefnemers? En hoe zorg je ervoor dat het initiatief gezamenlijk wordt opgepakt? Het helpt om je initiatief te onderbouwen met lokale en landelijke kennis en cijfers. 

Krijg zicht op de huidige en gewenste situatie 

Wat is de huidige situatie? En hoe ziet de gewenste situatie eruit? Ga het gesprek aan met betrokken partijen, zoals aanbieders van cliëntondersteuning, cliëntondersteuners en inwoners. Bevraag daarbij de huidige werkwijze en bespreek de voor- en nadelen. En probeer te achterhalen wat de behoeften van inwoners, vrijwilligers en professionals zijn. 

Handreiking

Dit stappenplan is gebaseerd op een uitgebreidere handreiking. Deze handreiking beschrijft vijf stappen in het proces die de doorontwikkeling van cliëntondersteuning ondersteunen. Elke stap bevat tips en goede voorbeelden uit de praktijk. 

Bekijk de handreiking hier