Wat valt onder onafhankelijke cliëntondersteuning en hoe bied je het levensbreed aan?
Een belangrijk vraagstuk bij de ontwikkeling van cliëntondersteuning gaat over de levensbreedheid en de afbakening ervan. Hierbij spelen vragen als: hoe baken je af wat wel en wat niet tot de taak van (onafhankelijke) cliëntondersteuning behoort? Hoe zorg je ervoor dat er geschikte cliëntondersteuning is voor alle inwoners die dat nodig hebben? En op alle momenten in hun leven dat dit nodig is? Met andere woorden: dat de cliëntondersteuning levensbreed wordt aangeboden.
Binnen het Koploperproject Cliëntondersteuning blijken gemeenten met levensbreedheid en afbakening te worstelen. Deze handreiking is geschreven om hun inzichten en ervaringen te bundelen en om andere gemeenten handvatten te bieden om met dit vraagstuk aan de slag gaan. Het doel van de handreiking is om aanwijzingen te geven voor de route naar een transparante afbakening.
Deze route geeft inzicht in de belangrijkste keuzevragen bij de afbakening van cliëntondersteuning. Ook laat deze zien welke dilemma’s een rol kunnen spelen en hoe hierin het best een keuze gemaakt kan worden. De handreiking geeft informatie en een aantal tools om met lokale partijen deze keuzes te bespreken.
In deze handreiking:
- Het spel In gesprek over onafhankelijke cliëntondersteuning: bestaat uit spelbord, fiches/Kaarten en instructies)
- En de Gesprekstool: Deze tool helpt om het aanbod in kaart te brengen. De tool bevat schema's die helpen om samen te bepalen wat wél en niet onder cliëntondersteuning in de gemeente valt.
Deze handreiking kwam tot stand in samenwerking met koplopergemeenten
Amersfoort, De Wolden, Dordrecht, Enschede, Gouda, Putten, Roosendaal, Teylingen, Tilburg, Veldhoven, Voorst, Zaanstad
Meer lezen?
In deze infographic vind je een samenvatting van de verschillende momenten waarop cliëntondersteuning kan worden ingezet en welke taken hierbij horen.