Sessie 2: Wie bieden cliëntondersteuning?
In de sessie Wie bieden cliëntondersteuning?, zijn we dieper ingegaan op het verschil en de meerwaarde van formele en informele clientondersteuners en het samenspel tussen beide.
Tijdens de sessie hebben we verduidelijkt wie clientondersteuning aanbiedt. Ook spraken we over de verbindingen die cliëntondersteuning heeft met de toegang. Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor een intensief samenspel. Naast aandacht voor de inhoudelijke samenwerking moet ook gekeken worden naar het samenwerkingsproces. Het model van Kaats en Opheij (2011) biedt aanknopingspunten om de samenwerking op te starten en goed op gang te houden. In de deelsessies hebben we gekeken hoe het samenspel in de gemeenten eruit ziet en welke eerste stap je kunt zetten voor een betere samenwerking. De betrokkenheid van alle partijen is daarin van belang. In de sessies werd geconstateerd dat het samenwerkingsproces tussen formele en informele cliëntondersteuners tijd en aandacht vraagt.
Op de volgende websites vind je meer informatie
- Meer lezen over het samenspel, inrichtingsvormen en de twee tools?
De handreiking die Movisie ontwikkelde in samenwerking met koplopergemeenten is hier te vinden. - Voor meer informatie over de formele clientondersteuning kan je de website van BCMB raadplegen. Hier vind je o.a. een praatplaat over de taken van de formele clientondersteuner en een positionpaper.
- Het samenspel tussen formele en informele clientondersteuners is een vorm van integraal werken. Wil je meer lezen over integraal werken? De kennis van meerdere instituten komt samen op de website Integraal werken in de wijk.
- Meer weten over het profiel van informele clientondersteuners? Bekijk het profiel.
- Meer lezen over ervaringsdeskundigheid? Lees hier de publicatie.
Download de PowerPointpresentatie
Bekijk het filmpje van sessie 2 ronde 2: