Sessie 3: Cliëntenparticipatie rond cliëntondersteuning

Hoe kunnen gemeenten de stem van een bredere en meer diverse groep inwoners bereiken en benutten voor verbetering van onafhankelijk clientondersteuning? Zowel van het beleid en de dienstverlening zelf? Hieronder de tips vanuit de masterclass.

  1. Gebruik persona’s. Bijvoorbeeld de persona’s over diverse jongeren of rond eenzaamheid. Ga als beleidsambtenaren, cliëntondersteuners en adviesraadleden sociaal domein met elkaar in gesprek. Laat de persona de leidraad zijn in het komen tot beleid en uitvoering van onafhankelijk clientondersteuning. Zo blijf je dicht bij de behoeften van de inwoner.
  2. Ga zelf naar inwoners in plaats dat inwoners naar jou moeten komen. Wijk- of buurtcoördinatoren, wijkagenten, sportleiders, ervaringsdeskundigen, et cetera, zijn mensen in de buurt die weten wat er speelt. Ga via deze sleutelfiguren in gesprek met inwoners over hun behoeften en vraagstukken.  
  3. Pas taalgebruik aan. ‘Cliëntondersteuning’, ‘hulpvragen’. Het zijn vaak vage woorden en kunnen afschrikkend werken voor inwoners. Probeer het altijd makkelijker te verwoorden. Hier kunnen ervaringsdeskundigen bij helpen.
  4. Voer vroegtijdig, nog voordat een plan op tafel ligt, met de adviesraad of andere actieve inwoners het gesprek over het doel van onafhankelijk cliëntondersteuning en wat een gewenste opzet is. Bespreek ook welke (groepen) inwoners nog meer geraadpleegd dient te worden. Gebruik hier de praatplaat voor.
  5. Inwoners als centrale samenwerkingspartner. Inwoners kunnen bijvoorbeeld veel betekenen in een juiste terugkoppeling naar andere inwoners. Zie dit filmpje voor de rol van inwoners in alle fasen van de beleidscyclus.

Verder aan de slag met inwonerparticipatie?

Download de PowerPointpresentatie

Bekijk het filmpje van sessie 3 ronde 2: