Movisies 1 - maart 2021

COLUMN In deze tijd van maatschappelijke onrust en spanningen vragen veel mensen zich af waar het met de wereld naartoe gaat. Ik ben daarentegen hoopvol gestemd. Elke dag dat ik werk aan het bouwen van de Vreedzame wijk en het versterken van Vreedzame scholen word ik gesterkt in deze gedachte. Een half jaar geleden werd ik benaderd door Redouan el Yaakoubi. Redouan is opge- groeid in de wijk Overvecht en heeft op een Vreedzame basisschool gezeten. Op een Vreedzame school leren kinderen om conflicten op te lossen, meningsverschillen te overbruggen, open te staan voor verschillen en verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap. In een Vreedzame wijk versterken we dit door te werken aan democratische oefen- plekken waarin kinderen deze vaardigheden in de praktijk tot uiting kunnen brengen. Nadat Redouan op het Christelijk Gymnasium Utrecht zijn diploma had behaald, is hij gaan studeren aan de universiteit. Daarnaast jaagt hij op dit moment zijn droom na als profvoetballer bij SC Telstar. Redouan had echter nog een andere droom. Hij wilde een plek voor kinderen in de wijk creëren om ook hun droom te verwezenlijken. Een plek waarin kinderen waar nodig ondersteund worden in schoolse vaardigheden en waar kinderen geïnspireerd worden als het gaat om beroeps- en sportoriëntatie. Op het moment dat Redouan en ik elkaar ontmoetten was hij al behoorlijk ver met zijn droom. Redouan had een grote groep rolmodellen uit de wijk om zich heen verzameld. Redouan vertelde mij over zijn jeugd en wie hem heeft geholpen. De weg van Redouan was er ook één met hobbels. Hij vertelde over zijn tijd op het Christelijk Gymnasium waar hij als Overvechter niet altijd werd begrepen. We hadden het over Overvecht: een wijk die bruist van het talent, maar ook een wijk met kinderen die niet altijd de juiste begeleiding vanuit huis of school ervaren. Het is volgens Redouan een kunst om met tegenslagen om te leren gaan, om zo je dromen te verwezenlijken. Als tiener kwam Redouan in contact met Hanae Haddouche. Hanae werkt als jongeren- werker voor stichting JoU, een Vreedzame organisatie. Hanae geeft jongeren een stem en laat ze ervaren wat dit betekent. Deze jongeren organiseren activiteiten voor zichzelf, maar ook juist in het algemeen belang voor kinderen in de wijk. Hanae bracht Redouan al vanaf jongs af aan in contact met andere opvoeders in de wijk. Het is volgens Hanae namelijk van belang dat je een stevig netwerk opbouwt. Na deze ontmoeting met Redouan was ik hoopvol. Zijn stichting Durf Te Dromen is het voorbeeld van hoe consequent samenwerken aan het versterken van burgerschaps- vaardigheden op school en in de wijk kan leiden tot een stichting van, voor en door bewoners. Ook zie ik hier wat een stevig pedagogisch klimaat op school en in de wijk op de lange termijn kan brengen. Net zoals de jeugd van Redouan is het werken aan en in een Vreedzame wijk er een met hobbels. Er is soms cynisme, er zijn tegenslagen. Maar zoals ook Redouan de kinderen meegeeft: het is van belang hiermee om te leren gaan om zo de droom van een Vreed- zame wereld te verwezenlijken. Dennis de Vries, directeur Stichting Vreedzaam Durf te dromen in Overvecht De kunst is om met tegenslagen om te leren gaan

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=