Movisies 1 - maart 2022

Wanneer voelen klantmanagers en klanten nabijheid in het contact? En wat is daarvan het persoonlijke effect op beide perspectieven?’ Bij SAM, de beroepsvereniging voor uitvoerders in het publieke sociaal domein, is het idee ontstaan om het materiaal te gaan benutten voor intervisie en in het aanbod op te nemen. Een thema van ‘In de Dichter Bij Stand’ is hoe klantmanagers contact onderhouden met bijstandsgerechtigden, zeker in coronatijd. De gemeenten Zoetermeer en Boxtel & Sint-Michielsgestel willen hierover met elkaar in gesprek en hebben SAM en Movisie benaderd om dat gesprek te faciliteren. Meer informatie: movisie.nl/ indedichterbijstand Colofon Voor meer publicaties: ga naar movisie.nl (gratis downloadbaar) © Movisie, Utrecht 2022 Jaargang 16, maart 2022, nummer 1 Eindredactie: Communicatie Movisie i.s.m. Tekstburo Gort Vormgeving: Ontwerpburo Suggestie & Illusie Cartoon: Lokocartoons Foto’s en illustraties: iStock (cover), Fred Tiggelaar (pag. 2), Marijke Krekels (pag. 5, 6), Merlijn Doomernik (pag. 6), Corine de Jong (pag. 7), iStock (pag. 9, 13, 17, 23, 28-29), APA Foto Stef Prins (pag. 10), Norbert Waalboer (pag. 12), Studio Oostrum (pag. 14-15, 16), Eva Leget (pag. 18), Marieke Griffioen (pag. 20, 21), Anna Mathioudaki (pag. 24, 25), Hanna Maas (pag. 26, 27), MacSiers Imaging (pag. 31, 32-33), Rinske Bijl (pag. 34), Suggestie & Illusie (pag. 36), Higher View (pag. 37), 123RF (pag. 38), Lokocartoons (pag. 38), Sander Griek - Earforce (pag. 39), Ellen van Yperen (pag. 40) Overname van (delen van) artikelen is toegestaan met bronvermelding. Overname van foto's en afbeeldingen is niet toegestaan. De afgebeelde personen op de foto’s hebben niet altijd een relatie met de tekst. ISSN: 1876-0422 Movisie Postbus 19129, 3501 DC Utrecht Churchilllaan 11, 3527 BG Utrecht T 030 789 20 00 · F 030 789 21 11 Volg Movisie op Twitter @movisie Inhoudelijke vragen: info@movisie.nl Gratis abonnement op Movisies aanvragen of beëindigen? Ga naar movisie.nl Per e-mail op de hoogte blijven? Meld je aan via movisie.nl Movisie is hét landelijk kennisinstituut voor een samenhangende aanpak van sociale vraagstukken. Samen met de praktijk ontwikkelen we kennis over wat echt goed werkt en passen we die kennis toe. De unieke rol van Movisie is het versnellen van leerprocessen. We zijn alleen tevreden als we een duurzame positieve verandering voor mensen in een kwetsbare positie realiseren. Movisie werkt met een kwaliteitssysteem dat sinds 2011 voldoet aan de ISO9001normering. Sinds 2016 staat onze handtekening onder de Charter Diversiteit waarmee we vrijwillig toezeggen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen. We werken zonder winstoogmerk. Meer informatie: movisie.nl Hoe help je dak- en thuisloze LHBTI-jongeren écht? De onlinetraining ‘Veilige opvang voor Regenboogjongeren’ zet professionals in de maatschappelijke opvang en crisisopvang op het goede spoor. In 2020 deed Movisie op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een verkenning van de situatie van dak- en thuisloze lesbische, homoseksuele, bi, transgender en intersekse (LHBTI) jongeren in Nederland. Die situatie is zorgelijk, was de conclusie van het onderzoek met de titel ‘Driedubbel kwetsbaar’. De jongeren worstelen soms met zelfacceptatie en zijn vaak afgewezen door hun familie of omgeving. Als dak- of thuisloze zijn ze kwetsbaar voor geweld en misbruik. Veilige opvangplekken zijn er Wie regelmatig de homepage van movisie.nl bezoekt, heeft ze vast gezien. De fraaie zwart-wit portretfoto’s van ‘In de Dichter Bij Stand’. Een bijzonder project van Sander Griek, gemaakt met mensen die te maken hebben met de Participatiewet. Voor de fotoserie zijn gesprekken gevoerd met klantmanagers en klanten over nabijheid en waarom dat belangrijk is als je langdurig niet meedoet. Op basis van de gesprekken is een aantal portretten gemaakt. De portretten en verhalen zijn opgetekend in een bundel en vastgelegd op video. Sander Griek: ‘We merkten dat nabijheid belangrijk is binnen de relatie klant en klantmanager. En ook dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor de beleving van zowel de klantmanager als de klant. Portretten van klanten en klantmanagers Onlinetraining Veilige opvang voor Regenboogjongeren onvoldoende en op de plekken die er wel zijn, is men vaak onvoldoende sensitief als het gaat om seksuele en genderdiversiteit. In Nederland zijn er naar schatting 900 tot 2000 dak- en thuisloze LHBTI-jongeren. Videofragmenten De onlinetraining maakt duidelijk welke kennis, houding en vaardigheden sociaal professionals nodig hebben om dak- en thuisloze LHBTI-jongeren effectief te ondersteunen. Zo is er aandacht voor hoe je met deze jongeren in gesprek kunt gaan en wat je als organisatie kunt doen om inclusiever te zijn voor LHBTI’s. In de training komen via videofragmenten jongeren aan het woord die zelf ervaring hebben met dak- en thuisloosheid en professionals die werkzaam zijn in de maatschappelijke opvang. Volg de onlinetraining: movisieacademie.nl 39

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=