betalen wel een vergoeding. Daarbij houden we adviezen van het Nibud aan. Het richtbedrag ligt rond de 210 euro per maand.’ De Rustplek is geen oplossing voor het woningtekort, legt Hermann verder nog uit. Het is een plek om op adem te komen, het gaat om een heroriënteringsperiode. Delen wat je over hebt Er bestaan dus zeker accentverschillen tussen beide programma’s. Maar de kern is hetzelfde, benadrukken beide gesprekspartners. Het gaat erom dat mensen delen wat ze over hebben. Het geeft een positieve draai aan het leven van andere mensen en dat geeft We zien mooie contacten of vriendschappen ontstaan tussen verhuurder en huurder De verhuurder is niet de hulpverlener, maar de huisgenoot De Rustplek en Onder de Pannen Het basisprincipe van De Rustplek en Onder de Pannen is hetzelfde: mensen die ruimte over hebben in hun huis, stellen die tijdelijk beschikbaar voor mensen met een acuut woonprobleem. Deze mensen kunnen daardoor vanuit een stabiele woonsituatie werken aan hun toekomst. Beide initiatieven zorgen voor de selectie en matching van de aanbieders en de zoekers, en voor begeleiding tijdens de periode van het verblijf. De Rustplek is in 2015 ontstaan in Amersfoort en breidt uit over het land. In 2021 boden 35 gastgezinnen samen 2038 nachten rust, maximaal zes maanden per match. Onder de Pannen is in 2015 in Amsterdam begonnen en breidt ook uit over het land. Jaarlijks wonen er minimaal vijftig mensen via Onder de Pannen. De periode is maximaal een jaar. voldoening. Postma: ‘We zien bij Onder de Pannen mooie contacten of vriendschappen ontstaan tussen de verhuurder en de huurder. Dit varieert van een luisterend oor en het helpen bij klusjes tot het voor elkaar koken en samen eten.’ De beide organisaties waarborgen dat het voor de aanbieders behapbaar blijft. Daarin zijn de selectie van de aanbieders en de zoekers en de matching belangrijke schakels. Postma: ‘De screening doen we heel serieus. Op papier zijn de economisch dak- en thuislozen mensen met enkel een woonprobleem. Maar er speelt bij de meesten toch van alles, bovenop het woonprobleem. Zoals beginnende schulden, isolement of verlies van werk. Onze huurders én verhuurders moeten wel de sociale vaardigheden hebben om samen te kunnen wonen.’ Hermann herkent dat: ‘Gastgezinnen beschrijven hun eigen profiel. Als er in het huishouden zelf al psychische problematiek is, dan gaan we niet zo snel op hun aanbod in. Verder geldt voor de gasten dat ze dagbesteding moeten hebben. Dat zorgt ervoor dat ze ’s avonds moe zijn. Wij werken best veel met jongvolwassenen. Zonder dagbesteding bestaat de kans dat zij een omgekeerd dag- en nachtritme krijgen. Dat is niet vol te houden voor de gastgezinnen.’ Duidelijkheid over de periode ‘Voor de huurders van Onder de pannen geldt bovendien dat iemand bereid is om samen met een hulpverlener aan de slag te gaan met de problemen en uitdagingen die er spelen’, vertelt Postma. ‘Dat onderstreept nog eens dat de verhuurder niet de hulpverlener is, maar de huisgenoot. De begeleiding is er met name op gericht om samen een plan te maken voor het vinden van definitievere woonruimte.’ Dat helpt de gastgezinnen ook om het behapbaar te houden. De afgesproken maximale periode staat vast. Mocht er aan het eind nog geen andere woonruimte zijn, dan nog eindigt de overeenkomst op de afgesproken datum. Tenzij de verhuurder zelf wil verlengen. En de samenwerking met het maatschappelijk werk onderstreept dat de verhuurder niet de hulpverlener is. Kwaliteit op orde De Rustplek en Onder de Pannen werken op een vergelijkbare manier om de kwaliteit op orde te houden. Zo is een Verklaring Omtrent Gedrag verplicht. Beide initiatieven hebben een gedragscode en een protocol hoe te handelen in geval van incidenten. Ook is er bij allebei een vast aanspreekpunt voor beide kanten. Hermann vult nog aan: ‘Wij vragen de gastgezinnen om twee referenties op te geven en dat mag geen familie zijn. Verder organiseren we vier keer per jaar een lunchbijeenkomst voor de gastgezinnen. Zij kennen elkaar dus en kunnen onderling ervaringen uitwisselen.’ Meer informatie De Rustplek: Jutta Hermann, derustplek.nl Onder de Pannen: Marit Postma, onderdepannen.nl U kunt ook terecht bij Movisie-experts Nelleke Westerveld en Mirjam Andries 17
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=