Movisies 3 - november 2022

Colofon Voor meer publicaties: ga naar movisie.nl (gratis downloadbaar) © Movisie, Utrecht 2022 Jaargang 16, november 2022, nummer 3 Eindredactie: Communicatie Movisie Vormgeving: Ontwerpburo Suggestie & Illusie Cartoon: Lokocartoons Foto’s en illustraties: iStock (cover), Fred Tiggelaar (pag. 2, 6, 40), 123RF (pag. 7, 11, 12, 26, 30, 31, 32), iStock (pag. 9, 14, 16, 20), Tijne Berg-le Clercq (pag. 18), SUN Nederland (pag. 23), Universiteit Twente (pag. 24), Het oude Westen (pag. 29), Suggestie & Illusie (pag. 33, 34, 35), Martijn Bijzitter (pag. 37), Lokocartoons (pag. 38) Overname van (delen van) artikelen is toegestaan met bronvermelding. Overname van foto's en afbeeldingen is niet toegestaan. De afgebeelde personen op de foto’s hebben niet altijd een relatie met de tekst. ISSN: 1876-0422 Movisie Postbus 19129, 3501 DC Utrecht Churchilllaan 11, 3527 BG Utrecht T 030 789 20 00 · F 030 789 21 11 Volg Movisie op Twitter @movisie Inhoudelijke vragen: info@movisie.nl Gratis abonnement op Movisies aanvragen of beëindigen? Ga naar movisie.nl Per e-mail op de hoogte blijven? Meld je aan via movisie.nl Movisie is hét landelijk kennisinstituut voor een samenhangende aanpak van sociale vraagstukken. Samen met de praktijk ontwikkelen we kennis over wat echt goed werkt en passen we die kennis toe. De unieke rol van Movisie is het versnellen van leerprocessen. We zijn alleen tevreden als we een duurzame positieve verandering voor mensen in een kwetsbare positie realiseren. Movisie werkt met een kwaliteitssysteem dat sinds 2011 voldoet aan de ISO9001normering. Sinds 2016 staat onze handtekening onder de Charter Diversiteit waarmee we vrijwillig toezeggen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen. We werken zonder winstoogmerk. Meer informatie: movisie.nl Emoties als schaamte en angst kunnen ertoe leiden dat mensen die in armoede leven de hulpverlening ontwijken. Jantien van Berkel en Margret Franssen van Wageningen University & Research deden onderzoek. De resultaten zijn samengevat in een infographic. Emoties die bij langdurige armoede naar voren komen, staan in nauw verband met elkaar en dragen bij aan de chronische stress die mensen ervaren. Voorbeelden van emoties zijn schaamte, frustratie, angst en verdriet. Deze emoties kunnen worden opgeroepen of versterkt in contact met professionals en instanties. Competenties en tips Op basis van hun bevindingen formuleerden de onderzoekers competenties voor profes- sionals en instanties die in contact staan met mensen in armoede. Zo raden ze bijvoorbeeld aan om onbevooroordeeld te zijn, ruimte te geven om te luisteren en uit te gaan van vertrouwen. Ook geven ze een aantal tips aan professionals en instanties. Van belang is dat een cliënt een vaste contactpersoon heeft. Een andere tip is om post op maandag of dinsdag te versturen. Een cliënt kan dan meteen contact opnemen, waardoor stress en emoties zich minder snel opstapelen. Het onderzoek van Van Berkel en Franssen maakt deel uit van een driejarige samen- werking van universiteiten, gemeenten en landelijke kennisinstellingen op het gebied van armoedebestrijding. Hier vind je de infographic. Meer informatie: Hanneke Mateman, 06-55440644. De impact van emoties bij armoede Spreek je uit tegen online discriminatie: lessons learned Eindrapport #DatMeenJeNiet In het eindrapport delen we de geleerde lessen, laten we de impact van #DatMeen- JeNiet zien en presenteren we 'wat werkt’ om online discriminatie aan te pakken. Dit doen we op basis van de onderzoeksresultaten die dit project heeft opgeleverd. Ook zijn er aanknopingspunten toegevoegd voor organisaties die met een vergelijkbare aanpak aan de slag willen gaan. Geleerde lessen ‘Het onderzoek heeft ons geleerd over wat jongeren motiveert om online wel of niet op te staan tegen discriminatie. Het activeren van omstanders blijkt nog een hele klus te zijn. Het is belangrijk om te weten hoe je goed om moet gaan met negatieve reacties', stelt René Broekroelofs, onderzoeker bij Movisie. E-learning Van #DatMeenJeNiet is ook een e-learning module ontwikkeld. Klik hier om deze te openen. Klik hier om het eindrapport te lezen. #DATMEENJENIET Het creëren van een veilig, inclusief pedagogisch klimaat waarin zowel docenten en leerlingen zich herkend en erkend voelen Eindrapportage project #DatMeenJeNiet Ingrijpen bij online discriminatie: lessons learned Hoe pak je online discriminatie effectief aan? Die vraag wordt beantwoord in het eindrapport van #DatMeenJeNiet. Een project dat in 2019 is opgezet door Movisie, Diversity Media en Hogeschool Inholland. Het doel? De sociale norm vergroten dat online discriminatie op alle gronden onacceptabel is. 39

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=